Assalamualaikum dan salam sejahtera semua
Okey hari ni agenda kami ialah menyelusuri sejarah pembinaan landasan keretapi maut dari Thailand ke Burma (Burma) yang panjangnya 415 kilometer dari Stesen Tha Rua Noi ke Stesen Thanbyuzayat, Myanmmar.
Oleh kerana hari ini hari last kami di Kanchanaburi, kami check out awal pagi dan mengangkut beg ke stesen bas Kanchanaburi. Tuk-tuk dari guesthouse kami mengenakan 20 baht/per person untuk ke stesen bas dari guesthouse. Rasanya tak sanggup nak mengangkut beg kami merata-rata jadi kami sepakat mencari tempat meletakkan beg.
Owh ada yang mahal dan ada yang murah. Yang murah ialah di Tourist Information disana iaitu 20baht. Oklah kot sebab kami akan letak sepanjang hari. Lepas letak beg, misi kami ialah cari tuk-tuk yang sanggup bawa kami ke Hellfire Pass.
Dengan kadar bayaran 70 bath/perperson kami dapat ke Hellfire Pass dan Saiyok Waterfall. Kami bersembilan hari ini berjalan mencari tinggalan sejarah yang menakutkan penduduk Asia Tenggara (Tanah Melayu, Siam, Myanmmar dan sebahagian kecil askar British) suatu ketika dahulu. Sebelum bergerak, sediakan jacket tebal yer kawan-kawan sebab udaranya boleh tahan sejuk tau.
Mari selusuri sejarah
Perhatikan matawang pisang di bawah ini. Mak dan ayah aku pernah bercerita tentang peritnya hidup dizaman penggunaan matawang pisang ini dan peritnya hidup di zaman Jepun (1941-1945).
Ada cakap ala setakat nak buat landasan je pun. Tak kemana sejarahnya. Aku jenis malas nak membangkang atau mematikan percakapan orang. Tapi rasa mereka ni cakap ikut sedap mulut. Landasan ni dibina menggunakan tenaga manusia sepenuhnya. Zaman dulu-dulu ingat ada ke backhoe, drill machine dan sebagainya. Kita perlu pandang sejarah untuk memastikan sejarah takkan berulang. OK.
Tengok tenaga manusia yang dikerah buat impian gila Jepun ni, berpuluh ribu tenaga dikerah termasuk askar British. Bila tengok video dia lagi sedih sebab buruh ni dikerah buat kerja 18 jam tanpa henti dan hanya diberi makan nasi dan sayur masin. Mana nak datang khasiat. Tambahan pula mereka hanya memakai cawat macam orang bersumo tu. Sedih bagi orang yang berperasaan..
Inilah dia sebahagian sejarah Hellfire Pass yang tertinggal. Aku membayangkan macam mana mereka potong bukit ni untuk dijadikan landasan. Puh Jepun memang hebat. Dalam masa yang singkat mereka mampu buat banyak negara tumbang dan mengikut saja impian mereka.
Take note yer. Kalau rasa-rasa kurang fit.. korang pusinglah ke jalan yang tadi sebab kalau ikut tangga ni memang tak ada apa-apa kecuali penat.Kami tinggalkan tinggalan sejarah ini dengan berbagai rasa. Sedih,risau,sayu dan sepi sebab bimbang sejarah mungkin berulang dengan cara yang lain. Minta dijauhkan.
Kepada yang rajin bolehlah baca The Railway Man
Dari Hellfire Pass, kami dibawa ke Sai Yok Waterfall. Terduduk sekejab sebab ia kurang cantik/menarik berbanding Erawan Waterfall. Mood nak jalan-jalan pun pudar. Hehe.. Tapi langkah ku teruskan juga sebab rasa lain suasananya.
Rupanya Sai Yok Waterfall ini lain dari air terjun biasa kerana ia mengalir secara bersepah. Kolamnya hanyalah seperti gambar di atas yang tak tinggi bentengnya manakala air selebihnya mengalir keluar mengikut parit-parit kecil yang ada.. Mengalir keluar sampai kebawah seperti air banjir.
Tak lama kami disini sebab kami berjanji 30 minit saja disini dengan pemandu tuk-tuk.
Kami sempat membeli roti canai telur kelapa pandan parut bersalut susu gula. Wah panjang tak namanya? Nama yang aku cipta sendiri. Kikiki.
Inilah hasilnya. Rasanya boleh tahan manis leting gitu. Itu pun puas cakap jangan letak susu dan gula lagi. Hehehe..
Okey hari ni agenda kami ialah menyelusuri sejarah pembinaan landasan keretapi maut dari Thailand ke Burma (Burma) yang panjangnya 415 kilometer dari Stesen Tha Rua Noi ke Stesen Thanbyuzayat, Myanmmar.
Oleh kerana hari ini hari last kami di Kanchanaburi, kami check out awal pagi dan mengangkut beg ke stesen bas Kanchanaburi. Tuk-tuk dari guesthouse kami mengenakan 20 baht/per person untuk ke stesen bas dari guesthouse. Rasanya tak sanggup nak mengangkut beg kami merata-rata jadi kami sepakat mencari tempat meletakkan beg.
Owh ada yang mahal dan ada yang murah. Yang murah ialah di Tourist Information disana iaitu 20baht. Oklah kot sebab kami akan letak sepanjang hari. Lepas letak beg, misi kami ialah cari tuk-tuk yang sanggup bawa kami ke Hellfire Pass.
Inilah dia tuk-tuk kami |
Mari selusuri sejarah
Perhatikan matawang pisang di bawah ini. Mak dan ayah aku pernah bercerita tentang peritnya hidup dizaman penggunaan matawang pisang ini dan peritnya hidup di zaman Jepun (1941-1945).
Selepas kejatuhan Singapura ke dalam tangan Empayar Jepun pada 15 Februari 1942, pemerintahan tentera Jepun memperkenalkan mata-mata wang baharu sebagai ganti mata-mata wang yang digunakan dahulu di kawasan-kawasan Malaya, Borneo Utara, Sarawak dan Brunei yang didudukinya. Mata wang baharu di Malaya dan Singapura dikeluarkan pada nilai yang sama dengan dolar Malaya dan diedarkan buat pertama kali pada tahun 1942. Sebagaimana dengan mata-mata wang yang dikeluarkan oleh Jepun di wilayah-wilayah yang lain yang didudukinya, penghuni tempatan dipaksa menggunakan jenis mata wang tersebut, dengan duit-duit syiling dahulu dibenarkan sehingga kekurangan duit syiling memerlukan pentadbiran Jepun mengeluarkan nota terbitan juga untuk sen.
Pemerintahan tentera Jepun mencetak nota-nota bank dengan sewenang-wenangnya apabila wang diperlukan. Ini mengakibatkan hiperinflasi serta susut nilai duit pisang yang dahsyat. Tambahan lagi, pemalsuan nota bank menular, akibat ketiadaannya nombor siri dalam banyak nota duit pisang. Inflasi yang semakin meningkat, bersama-sama dengan gangguan ekonomi Jepun oleh Pihak Berikat akhirnya memaksa pentadbiran Jepun mengeluarkan nota bank dalam jenis mata wang yang lebih besar serta menambahkan jumlah wang dalam edaran. Kejatuhan nilai duit pisang yang mendadak serta kenaikan harga barang-barangan seringnya berlaku selepas penewasan-penewasan Jepun dalam pertempuran di luar negeri.
Berbagai-bagai jenis mata wang duit pisang (atas dan kiri) dipaparkan di Memories at Old ford Factory, Singapura. Oleh sebab duit pisang tidak bernilai sejurus selepas Perang Dunia II, nota bank duit pisang kini terhad sebahagian besarnya kepada barang pameran muzium atau pengumpul duit syiling.Selepas penyerahan Jepun, duit pisang langsung tidak bernilai dan sehingga hari ini- sumber Wikipedia
Ada cakap ala setakat nak buat landasan je pun. Tak kemana sejarahnya. Aku jenis malas nak membangkang atau mematikan percakapan orang. Tapi rasa mereka ni cakap ikut sedap mulut. Landasan ni dibina menggunakan tenaga manusia sepenuhnya. Zaman dulu-dulu ingat ada ke backhoe, drill machine dan sebagainya. Kita perlu pandang sejarah untuk memastikan sejarah takkan berulang. OK.
Tengok tenaga manusia yang dikerah buat impian gila Jepun ni, berpuluh ribu tenaga dikerah termasuk askar British. Bila tengok video dia lagi sedih sebab buruh ni dikerah buat kerja 18 jam tanpa henti dan hanya diberi makan nasi dan sayur masin. Mana nak datang khasiat. Tambahan pula mereka hanya memakai cawat macam orang bersumo tu. Sedih bagi orang yang berperasaan..
Inilah dia sebahagian sejarah Hellfire Pass yang tertinggal. Aku membayangkan macam mana mereka potong bukit ni untuk dijadikan landasan. Puh Jepun memang hebat. Dalam masa yang singkat mereka mampu buat banyak negara tumbang dan mengikut saja impian mereka.
Tak tahu rel ini kemana. Dibawah sana ialah bukit yang dipotong tadi |
Take note yer. Kalau rasa-rasa kurang fit.. korang pusinglah ke jalan yang tadi sebab kalau ikut tangga ni memang tak ada apa-apa kecuali penat.Kami tinggalkan tinggalan sejarah ini dengan berbagai rasa. Sedih,risau,sayu dan sepi sebab bimbang sejarah mungkin berulang dengan cara yang lain. Minta dijauhkan.
Kepada yang rajin bolehlah baca The Railway Man
Atau tengok video The Railway Man
Dari Hellfire Pass, kami dibawa ke Sai Yok Waterfall. Terduduk sekejab sebab ia kurang cantik/menarik berbanding Erawan Waterfall. Mood nak jalan-jalan pun pudar. Hehe.. Tapi langkah ku teruskan juga sebab rasa lain suasananya.
Rupanya Sai Yok Waterfall ini lain dari air terjun biasa kerana ia mengalir secara bersepah. Kolamnya hanyalah seperti gambar di atas yang tak tinggi bentengnya manakala air selebihnya mengalir keluar mengikut parit-parit kecil yang ada.. Mengalir keluar sampai kebawah seperti air banjir.
Tak lama kami disini sebab kami berjanji 30 minit saja disini dengan pemandu tuk-tuk.
Kami sempat membeli roti canai telur kelapa pandan parut bersalut susu gula. Wah panjang tak namanya? Nama yang aku cipta sendiri. Kikiki.
Inilah hasilnya. Rasanya boleh tahan manis leting gitu. Itu pun puas cakap jangan letak susu dan gula lagi. Hehehe..
hellsfire pass?...tempat yg mesti pergi ni dan best kan dpt g ramai2 cenggitu...JM ada gak hasrat nk ke sana selepas check tiket AA 2-3 hari lepas tapi tak ada yg minat..huhuh
ReplyDeleteKalau roti canai manis leting giteww...tak boleh nk telan lah :-) karang kencing pun kuar semut ahahah
kalau kawan-kawan JM minat sejarah, tempat ni akan jadi memori terindah dalam bertravel. Tapi kalau tak minat susah sikit kot..
DeleteRoti canai manis leting tu memang leting teramat. Oklah untuk rasa.. Hehehe