Tolong Klik Kalau Sayang Saya :)

Sunday, January 27, 2013

Jogjakarta the exciting places - Part 3 petang

Selepas aktiviti menuruni gua untuk mencari cahaya dari syurga (nama tu aku yang beri sendiri), kami diambil oleh Pak Murshidi dan Mas Lilik pula untuk meneruskan penerokaan kami di Gunung Kidul. Destinasi pertama yang kami tuju ialah Goa Pindul.



Perjalanan menuju ke Gou Pindul mengambil masa lebih kurang setengah jam. Oh ya, sekarang musim liburan (musim cuti sekolah) di Jogja jadi jalan-jalan menuju ke semua wisata agak jem dan sesak. Tujuan kami ke Gua Pindul adalah untuk menempuh pergerakan air bawah tanah menggunakan tayar angin. Jangan ditanya berapa bayaran berapa bayaran yang perlu kami bayar kerana semua sudah termasuk dalam pakej Pak Murshidi dan Mas Lilik. Oh ya kami akan tinggal semalam di rumah (homestay) Pak Murshidi nanti.

Bagaikan berkunjung Mid Valley di hujung minggu, macam tulah disini. Mungkin ini adalah salah satu aktiviti mereka di waktu berlibur.

Dengan memikul beban tayar angin, kami ke destinasi yang dituju. Perjalanan ke terowong air tu pula memberi peluang kami merasa free refleksologi kaki. Nasib baik batunya tidak berapa tajam. Tapi kadang-kadang aku naik juga ke tembok kerana kesakitan. Hehehe... Dan inilah hasilnya.. Pic semua kredit kepada Anne sebab aku tak bawa kamera.


dalam gua/terowong ni kami diceritakan tentang stalagtit, stalagmit dan segala macam tentang gua itu. Menariknya disini, sebelum memasuki gua ni kami diberikan nasihat agar tidak menegur apa-apa yang kami temui, tidak mengusik apa-apa yang ganijl dan sebagainya. Malah sebelum memasuki gua ini perjalanan kami dimulakan dengan surah Al-Fatihah. 

Memang sukar untuk bergerak dengan menggunakan tayar tapi sebenarnya kami perlu memegang tayar rakan sebelah untuk memudahkan pergerakan tayar dan ketua kami akan menarik tayar kami sambil bercerita. 



Aku mengharapkan airnya secantik ini
kredit to pacik gugel
 tapi inilah hasilnya..


 tak mengapalah. Asalkan kami merasa pengalaman bercuti lain daripada yang lain... 

Pak Murshidi mencadangkan kami tukar baju bimbang dimasuki angin tapi kami tak mahu (malas benornya). Perjalanan kami seterusnya ke rumah pak Murshidi sebelum ke Bukit Bintang di malam hari. 

Tiba dirumah pak Murshidi, berlatar belakangkan Gunung Api Purba, kami disambut dengan angin-angin sepoi. Bayangkan waktu petang tapi Gunung Api Purba masih diselaputi kabus-kabus yang misteri. Wah! misteri sangat.  


Dirumah pak Murshidi (macam nama watak P.Ramlee pulak) ni kami dijamu kekacang dan air teh untuk minum petang manakala di waktu malam pula kami dijamu dengan makanan jawa seperti pecal, tauhu kecap, ikan goreng,kerupuk kulit kerbau (rasanya) dan sebagainya. Terasa macam dirumah sendiri bila dilayan dengan pelbagai makanan. 

Dimalam hari pula, kami dibawa ke Bukit Bintang. Benarnya aku takde idea apakah Bukit Bintang ni rupanya tempat remaja/belia berkumpul/bersantai untuk melihat keindahan taburan cahaya lampu di bawah Gunung Kidul. Patut lah Mas Lilik kata, mbah bintangnya dibawah ya bukan diatas. Malangnya gambar yang kutangkap tidak sanggup kukongsi kerana hasilnya sungguh buruks.. Hehe.. . Selepas itu kami dibawa ke melawat ke kaki Gunung Api Purba yang akan kami daki pada keesokan harinya......



1 comment:

  1. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour + Goa Pindul, Indrayanti (FULL BOARD / ALL IN)

    1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

    11.15-11.45 airport
    11.45-12.15 goto localresto
    12.15-13.00 lunch
    13.00-13.30 go to hotel c/in
    13.30-14.30 istirahat sejenak di hotel
    14.30-15.15 go to pusat kerajinan gerabah kasongan
    15.15-16.00 kasongan
    16.00-16.30 goto parangtritis
    16.30-17.30 parangtritis
    17.30-18.15 go to pusat kerajinan kulit manding
    18.15-19.00 manding
    19.00-19.30 go to local resto
    19.30-20.00 dinner
    20.00-20.30 drop hotel

    2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

    08.00-09.30 go to borobudur
    09.30-10.30 borobudur
    10.30-11.30 goto local resto
    11.30-12.00 lunch
    12.00-13.00 go to lava tour merapi
    13.00-14.30 lava tour merapi
    14.30-15.30 menuju chocolate monggo
    15.30-16.00 chocolate monggo
    16.00-16.15 go to masjid mataram kotagede
    16.15-17.00 masjid mataram kotagede
    17.00-17.15 menuju pusat kerajinan perak kotagede
    17.15-18.00 pusat kerajinan perak kotagede
    18.00-18.30 menuju local resto
    18.30-19.00 dinner
    19.00-20.00 drop hotel

    3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

    08.30-09.00 go to kraton
    09.00-10.00 kraton
    10.00-10.15 go to tamansari
    10.15-11.30 tamansari
    11.30-12.00 go to local resto
    12.00-12.30 lunch
    12.30-14.00 goto goa pindul
    14.00-15.00 cave tubing goa pindul
    15.00-16.00 goto indrayanti beach
    16.00-17.00 indrayanti beach
    17.00-18.00 goto bukit bintang
    18.00-19.00 bukit bintang
    19.00-19.30 dinner @bukit bintang
    19.30-20.30 drop hotel

    4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
    tba c/out hotel
    tba drop airport

    Price start from: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete