Skip to main content

Jogjakarta the exciting places - Part 2

Hari kedua

Kami sampai ke daerah (mungkin) Jogjakarta dalam pukul 7.00 pagi. Disini pula aktiviti penjualan makanan dan karyawan naik menghiburkan penumpang dalam bas bermula. Agak sedikit menjengkelkan apabila bagaikan dipaksa memberi wang selepas karyawan membuat persembahan. Mungkin inilah cara mereka mencari sesuap nasi.

Kami  bertiga sampai di Terminal Giwangan dalam pukul 10 pagi dan untuk ke hostel yang sudah dibooking, kami perlu mengambil bas mini bernombor 15 dengan tambang Rp 2,500. Dalam perjalanan ke hotel,sekali lagi aku rasa aneh kerana pemandu bas dan kontraktor bas boleh berehat sebentar bersama kit kat minum-minum dulu baru meneruskan perjalanan. Mungkin inilah suasana Jogjakarta yang tidak perlu rushing dan relax sepanjang masa. Pak cik konduktor turunkan kami di simpang berhampiran Eduhostel dan rupanya Casa Raffles (hostel kami) dibalik jalan sana.Kami tiba di hostel dalam pukul 11.00 pagi.

Rasa penat bagaikan hilang terus bila dapat jumpa hostel kami. Ya inilah hostel yang akan kami stay selama sehari. Hostelnya cantik dan hiasannya macam gaya english diraja malah stafnya juga sangat friendly. Selepas membersihkan diri kami terus ke ruang makan Hostel untuk menempah makanan. Bagiku tiada istilah berehat kalau ditempat orang. Akan kucuba menggunakan masa yang ada untuk meng'explore' Jogjakarta kerana kami akan berada di pekan Jogjakarta hanya sehari iaitu hari ini dan esok kami punya agenda lain dari yang lain.

Destinasi yang pertama kami tuju dengan berjalan kaki ialah Kraton (Istana). Namun malangnya Kraton sudah tutup apabila kami tiba. Owh tidak rezeki kami kesini. tak mengapalah kerana ia bukan agenda kami yang utama.

Dan kami mengambil keputusan untuk ke Taman Sari. Terima kasih Anne dan PM kerana menunaikan hajatku yang satu ini. Kasihan Anne apabila dia diserang cramp dalam perjalanan mengejar masa menuju ke Taman Sari. PM sangat baik hati kerana mengurut Anne yang cramp. Aku betul-betul tak tahu apa yang perlu dibuat kalau cramp, cuma mampu memandang saja sambil menenangkan Anne..Dalam masa yang sama aku puji dengan semangat Anne kerana masih mahu meneruskan perjalanan dalam keadaan kaki berdengkot-dengkot dan kami sempat singgah ke apotek (farmasi) untuk membeli minyak urut Anne dan ubat demam aku...selepas sessi mengurut Anne, kami sepakat mengambil beca untuk ke Taman Sari.

Masa naik becak ni, tetiba aku panas hati. Leh pula pakcik yang membawa aku nak tinggalkan kami selepas mengayuh beskal selama seminit dan bukannya pintu utama Taman Sari. Tapi apa pun nasib kami baik kerana penjaga pintu tunjukkan pintu yang sebenar pada pakcik beca. Jauh rupanya. Aduh..

Kami tiba di Taman Sari dalam pukul 2.30 petang. Nasib baik petugas disitu masih menerima kedatangan kami dan inilah hasilnya... Kami membayar lebih kurang rp 30000 untuk khidmat guide dan rp 7000 (biasa rp 8000) untuk bayaran masuk.

Taman mandi diraja dimana raja melihat gundik-gundiknya mandi sambil memilih gundik untuk dijadikan teman

Tempat membakar alat wangi-wangian
Perigi tempat orang membuat hajat. Kami idaklah buat.. tangkap gambor jer

Istana Atas Air yang runtuh akibat germpa bumi tahun 2006

Sekitar Istana Atas Air adalah perkampungan suku sakat/ waris-waris diraja Jogja..

Masjid Bawah Tanah
Masjid Bawah Tanah.. Gambar lain-lain tiada cuma gambar tangga ini saja yang ku ada. Simbolik tangga-tangga ini mengambarkan lima rukun Islam iaitu mengucap dua kalimah syahadat, sembahyang lima waktu, berpuasa dibulan Ramadhan, menunaikan zakat dan tangga teratas sekali ialah menunaikan haji ke Baitullah (Mekah)

Berjalan di Masjid Bawah Tanah bagaikan melalui satu terowong masa yang menyerupai laluan cerita Merlin.. hehehe

Info-Kebanyakan wisata seperti Kraton, Taman Sari dan sebagainya tutup awal dalam pukul 2-3 petang.
-Dinasihatkan jika ke Taman Sari agar mendapatkan khidmat guide kerana beliau akan menunjukkan masjid bawah tanah yang penuh bersejarah

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan