Skip to main content

Birthday di Kota Kinabalu part 2

Pekan Nabalu (sambungan dari kinabalu)

Sebelum sampai ke Kundasang, kita akan berjumpa Pekan Nabalu sebelah kanan kita. Pekan Nabalu ni sebenarnya macam RnR, tengok pemandangan Gunung Kinabalu dan tempat membeli belah. Walaupun aku selalu mengamalkan tidak membeli belah tapi aku tewas.. Pesanan aku, kalau kesini belilah banyak-banyak sebab FM, souvenir, baju dan lain-lain lebih murah berbanding tempat lain. Jangan balik nanti rasa rugi. Terkenang-kenang barang-barang di Pekan Nabalu. Nak patah balik? Jauh la pulakan. So belilah di Pekan Nabalu..

Kami sampai ke Kundasang lebih kurang 5.30 petang. Wah bertabah kami cari Desa Cattle Farm di area sana. Jalannya boleh tahan mencabar.. Maksud aku jalannya luka-luka sikit. Padanlah dengan kami yang bajet naik Viva. Mujur tak jadi apa-apa. Tapi berkat usaha ketabahan kami akhirnya kami sampai ke Desa Cattle Farm. Boleh baca info disini  dan disini. Bayaran masuk ke Desa Farm ni dalam RM 5. Dan kami dingatkan keluar dari ladang itu dalam pukul 6.30 petang.

Memasuki ke ladang ini walaupun hidung perit dengan bauan tahi lembu dan bau lembu, tapi kami disajikan dengan pemandangan yang sukar diungkapkan. Subhanallah. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, lembu berkeliaran dikawasan sekitar dan paling best berlatar belakangkan Gunung Kinabalu. Betul-betul mini New Zealand ada didepan kami. Tapi keterujaan itu kami tahan dulu. Kami mahu melawat ke kilang pemprosesan susu lembu disini.

Kilang Pemprosesan Susu Lembu
Dalam kilang ni kita boleh melihat pelbagai hasil makanan yang diperbuat dari susu lembu dihasilkan contohnya susu lembu dan ais krim. Kita boleh melihat betapa gigihnya lembu-lembu tu beratur untuk diperah susunya dan beratur mendapatkan makanan.

Antara barang yang dijual disini..

Di satu sudut pula, ada tempat bagi lembu dan kambing makan. Kalau nak bagi kambing dan lembu makan, bolehlah beli rumput disana.. Wah comeynya kambing-kambing ni... Fotogenik giteeew

Awok pun fotogenik jugak!!

Inilah New Zealand di Malaysia. Kalau banyak lembu lagi cantik kot. Tak perlah ini pun cantik.
Gunung Kinabalu view dari Mensilau Highland

Lepas berfoto gedik kami berangkat menuj hotel. Masa kami menuruni jalan mencari hotel, angin bertiup sangat kencang sampaikan brek kereta tak makan. Tapi aku diamkan saja kerana tak mahu menakutkan mereka. Aku pakai gear neutral, tak tekan minyak, tekan brek sekuat mungkin dan brek tangan kunaikkan. Errr.. Mujur tak apa-apa..  Bau hangit kereta dah menusuk hidung tapi kudiamkan saja sehingga kami sampai ke Kundasang Inn. (TT)

Owh sebelum makan malam, pihak Air Asia ada menghubungi kak Teh mengatakan bag dah dihantar semula ke Kota Kinabalu. Errrr.... kenkadang rasa Airasia ni baiklah pulak. Sebab sanggup hantar balik bag yang memang terang-terang salah kami

Info
Desa Cattle Farm

Entrance fees for adult: RM 2.00

1. wahh...cantiknya gunung kinabalu..time siang gini sy kat sana xleh nampak gunung kinabalu..nampak time lepas subuh jer..

2. zilla.. hai salam perkenalan.. selalu baca blog awak sebab blog awak banyak pasal tempat menarik dan makanan. Gmbr gunung tu dekat desa farm cattle petang dalam pukul 6 camtu. Hehehe. Saya terlepas tengok puncak lepas subuh padahal masa tu yang ramai blogger cakap view super duper cantik...

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan