Tolong Klik Kalau Sayang Saya :)

Friday, June 21, 2013

Sakit ketika melancong/mengembara/bermusafir

Salam...
Wah tentu spoil moodkan kalau masa berjalan ni kita sakit. Aku pernah masa ke Jogjakarta . Bole baca pengalaman aku disana. Aku demam dan selesema. Ya itu perkara biasa kalau aku berkunjung ke Indonesia sebab aku alah pada asap rokok mereka. Tapi itulah sepatutnya aku mengikut petua orang lama iaitu sediakan payung sebelum hujan. Tapi aku ubat macam panadol aku terlupa bawa. Jadi aku terpaksa beli ubatan di Apotik/Farmasi di Jogja.

Rupanya sakitku tidak berakhir di sana malah makin teruk sampai aku disuruh ke hospital. Warghh!!! taknak kene tahan, tak nak kene cucuk, taknak makan ubat.

Dengan muka pucat, badan sejuk dan langkah terumbang ambing aku ke hospital bahagian kecemasan dan kemudian aku dihantar kebahagian pesakit demam.

Nurse disana terus inject jarum besar untuk memudahkan proses masuk air. Dalam sakit-sakit tu aku tanya
kenapa nak cucuk jarum besar ni.. Nak amik darah sikit jer-aku
senang karang nak masuk wad- nurse

darah yang diambil dibawa untuk ujian makmal. Sampai angka giliran,aku dipanggil. Doktor mula tanya macam-macam. Katanya aku terlampau sejuk dan muka pucat. Suruh ambil darah lagi.. Dalam hati aku menyesal kenapalah aku datang sini.

Ujian makmal keluar. Katanya platet rendah. Doktor mulalah tanya soalan macam
 ada masuk hutan?
ada mandi manda kat mana-mana sungai?
lain-lain soalan aku tak ingat..
dia suspek aku denggi atau terkena kencing tikus. Bagi aku kalau aku terkena kencing tikus tak sampai seminggu di Malaysia aku dah takde dah. Maybe kene denggi kot.

awak nak masuk wad ke nak balik tapi kene datang balik - doktor
baliklah. nanti saya datang balik - aku
kalau balik awak kene tunggu lama macam ni. sanggup ker - doktor
sanggup!! - aku (taknak masuk wad) (TT)
tapi janji minum air kosong banyak-banyak - doktor
ok saya minum, saya minum - aku sambil angkat tangan macam bersumpah

jarum besar tu budak praktikal tanggal. Dia cabut macam tu aja.. Sudahnya membuak-buak darah aku keluar.. Kotor bilik injection tu.. Huhuhu





hari kedua
hari ketiga
hari keempat -platet aku naik sikit so aku ditransfer ke klinik kesihatan
hari kelima -jumpa doktor

awak nak masuk masuk air ke nak minum air banyak-banyak - doktor
minum air doktor. taknak masuk air - aku
esok kalau awak datang lagi tapi darah rendah jugak saya masukkan air - doktor
ok saya minum, saya minum - aku sambil angkat tangan macam bersumpah lagi sekali aku ikrar

so aku ke kantin beli air mineral. tekak pun rasa kering. tiba-tiba teringat yang ic tertinggal. so terpaksa kembali ke bilik doktor untuk ambik ic

besar ni jer air mineral awak beli? Habiskan sekarang - doktor
karang saya beli lagi - aku
nurse, belikan air mineral patient ni. beli tiga botol. Dan awak habiskan dalam bilik ni juga - doktor
isk memang tempah penyakit betullah aku ni (TT)

habis air aku cepat-cepat lari dari klinik kesihatan tu. Pastu mulalah aksi mencari stesen minyak. Huhuhu
Ironinya esok aku dah disahkan sihat.. Yeay!!!

tapi alhamdulillah walaupun aku sakit lebih seminggu.. aku cuma MC dua hari jer... Yeay dan rekod tu masih dipegang sampai bulan 6/2013. Syabas betti..

No comments:

Post a Comment