Skip to main content

Nafas Dihujung Nyawa

Ini adalah entry yg saya tulis dan copy paste dari FB saya.. saya masih ingat masa menaip entry ni tahun 2010, air mata saya berjurai2 mengalir turun... walaupun arwah abah saya masa tu sudah meninggal 9 hari..Pelbagai perasaan yang saya rasa.. Sedih, terharu dan gembira.. Sedih tentunya kerana kehilangan dia, terharu kerana arwah meninggal semasa malam Jumaat dan ketika kita umat Islam sedang menunaikan rukun Islam ketiga.. dan gembira kerana arwah sempat menunaikan hajat besarnya iaitu beribadat di rumah Allah iaitu umrah... Sampai ke hari ini saya masih mengingati Abah saya yang tidak mungkin ada gantinya.. Al-Fatihah untuk Arwah.. Semoga rohnya aman disana... 20 Ogos 2010

         Sejak pukul 10.00 malam nadi abah semakin menurun. Dari 100 ke 95 ke 92 dan seterusnya ke 85. Kemudian kembali normal ke 95 kembali. Namun selepas pukul 12.00 tengah malam nadi abah menurun kembali. Aku memantau keadaan nadi abah sambil mengurut-urut dada dan tangannya yang sejuk. Sambil itu aku membacakan surah Yasin dimana naskhah yasin itu kuambil daripada surau HKL. Bacaan kuterhenti-henti apabila melihat nadinya semakin lemah. Turut kusertakan lafaz mengucap. Berkali-kali kucapkan ditelinganya yang semakin sejuk. Melihatkan keadaan nadi abah semakin menurun aku memanggil nurse. Nurse memeriksa mesin denyutan nadi. Mungkin rosak baginya tapi rupanya nadi abah memang semakin menurun.

        Aku terus memanjatkan lafaz mengucap. Tapi lafazku bercampur baur dengan esakanku. Nadinya terus menurun ke 50 dan aku tidak dapat melihat dadanya berombak-ombak seperti tadi. Aku melihat sesuatu yang tidak pernah kulihat sebelum ini. Aku melihat nyawa abah diambil perlahan-lahan. Hujan renyai-renyai mengiringi pemergian abah.

         Doktor bergegas datang dan nurse menyuruhku ke tepi. Mereka memberi CPR dan pelbagai mesin digunakan untuk menyelamatkan abah. Di saat itu aku tahu ajal abah telah pun tiba. Tepat pukul 1.30 pagi tepat 20 Ogos 2010 bersamaan 10 Ramadan, abah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Doktor mengesahkan pemergian abah pada pukul 1.50 selepas berhempas pulas menyelamatkannya.

        Inilah perjanjian kita dengan tuhan. DaripadaNya kita datang dan kepadaNya kita kembali. Kepada mereka kusampaikan agar mereka cepat datang ke HKL. Kuambil juga surah yasin untuk disedekahkan kepada arwah.     

        Rupanya bacaan Yassin turut dibacakan dirumah sepanjang aku dihospital. Baru kutahu, saat aku melepaskan abah dengan berkata 'Ya Allah, sekiranya Kau menyayangi ayahku, Kau ambillah dia tapi sekiranya Kau terus mahu abah beramal untukMu, Kau selamatkanlah dia'. Rupanya dirumah kaklong turut berdoa sama. Doa kami yang sebelum ini mahukan abah sembuh bertukar 360 darjah setelah melihat penderitaannya.

           Mak, Izat, Kak Ja dan Abang Zainal tiba lebih kurang pukul 2.00pagi. Ketika itu jenazah hampir siap ditutup dan hanya sekujur tubuh kaku menyambut ketibaan mereka. Didepan mak, aku kuatkan hati apabila melihat mak meraung. Aku menepuk bahu mak dan menyuruhnya menyedekahkan al-fatihah kepada arwah. Aku tahu jika aku tidak kuat, mak apatah lagi. Arwah merupakan suami dan teman baik mak. Dimana ada abah disitu ada mak begitu sebaliknya. Berdua kemana-mana bagaikan belangkas. Usai mendapat permit kematian aku menyuruh mak dan kak ja balik. Selebihnya akan kuuruskan setibanya dibilik mayat. Kami sepakat mengapankan abah di surau berhampiran HKL.

           Tepat pukul 4.00 pagi, jenazah abah selamat  dikapankan. Aku tidak pernah menyaksikan suasana sebegini rupa. Menyaksikan saat nyawa diambil, ke rumah mayat HKL, menyaksikan jenazah dimandikan dan dikapan sebaiknya dan mengiringi jenazah pulang kerumah. Keberanian aku begitu memuncak ketika itu sedangakn aku seorang yang penakut.

         Malam itu aku begitu berani. Manakan tidak.. sebelum abah meninggal, aku boleh ke tandas yang jauh. Abah ditingkat 3 tapi tandas ku pegi ditingkat 4 berdekatan dengan bilik ICU dan surau keseorangan. HKL begitu sunyi ketika itu. Berani pula kugunakan lif itu. Erm..Diwad juga keadaan sedikit mengerunkan aku. Pesakit disitu kebanyakannya kritikal dan diberi perhatian oleh pihak Hospital. Dengan kematian seorang pesakit tanpa waris selang 1 katil abah, pesakit yang meronta-ronta kesakitan, pesakit yang meraung-raung tanpa sebab, dua pesakit yang asyik memandangku, seorang pelajar UniKL sebelah katil abahku dan seorang pesakit yang menderita sakit darah cair-hemofelia kalau tak silap. Dan pesakit yang tidak kuketahui sama ada dia hidup atau tidak..  Dan sebenarnya bunyi pelbagai mesin penyambung nyawa abah juga mengerunkanku. Alhamdulillah tiada kejadian pelik aku saksikan.

           Usai semuanya, sedikit demi sedikit tetamu datang mengunjungi jenazah. Bagaikan majlis perkahwinan kata sesetengah tetamu. Semua golongan turun mengunjungi jenazah abah. Manakan tidak bosku dan bos kakakku turut mengunjungi jenazah walaupun tidak mengenali abah. Kata ustazahku, jenazah abah bagaikan tersenyum walaupun menderita pelbagai penyakit. Sebelum abah  disembahyangkan,  jenazah abah ditahlilkan oleh Imam Surau Taman Setapak Indah dan Mufti Negeri Sarawak (ustaz yang mengajarku mengaji).  Begitu juga ketika saat jenazah disembahyangkan. Kedua-dua orang terdekat ini melaksanaknanya. Syukur Alhamdulillah.
    
          Usai jenazah disembahyangkan jenazah disemadikan di tanah perkuburan Taman Setapak Indah. Momen ini begitu menyedihkan kerana kami sekeluarga bakal berpisah selama-lamanya dengan abah. Abah yang sangat kami sayangi. Saat ini juga menyaksikan pekerja dan bekas pekerja abah sama-sama bekerjasama mengebumikan jenazah abah buat kali terakhir. Sanak saudara dan jiran tetangga turut membantu. Saat talkin dibacakan, hatiku sayu kembali.

Mereka berkata:
Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?

Hendaklah kamu jawab begini:
Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku,
malahan solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku,
bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap kalimah “La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah“.

     Syukur Alhamdulillah semuanya berjalan lancar tanpa sebarang masalah. Sebelum kami beredar, ustaz sempat menanam sepohon pohon kemboja dipusara abah.

    Abah, pergimu kami ratapi. Pergimu pada bulan Ramadan yang dimuliakan dan hari yang mulia. Semoga rohmu ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

    Arwah abah dikejarkan ke wad kerana Hyppo (ketiadaan gula dalam darah-gula diperlukan dalam darah setiap 2 jam - bila dh suntik insulin kita kena pastikan kadar gula mesti seimbang) semasa dia sedang dialisis di Pusat Dialisis Aiman. Abah meninggal kerana kegagalan jantungnya berfungsi. Penyakit jantung ini baru dikesan oleh doktor HKL.
Sebelum ini abah menderita penyakit buah pinggang (dialisis setiap 2,4,6 - selasa, khamis dan sabtu)
15 tahun dahulu arwah disahkan menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi.



Sedikit info ingin kukongsikan mengenai pesakit 3 serangkai dan buah pinggang

http://esulin4u.blogspot.com/2010/02/sayangi-buah-pinggang-anda.html

Bila kubaca artikel ini, barulah kusedar bahawa 70% penghidap penyakit Buah Pinggang bukanlah disebabkan oleh KETURUNAN tetapi disebabkan oleh Penyakit Kencing Manis.
Jadi sama-samalah kita mencegah penyakit Kencing manis. Bukankah mencegah lebih baik daripada mengubati...

Darah anda dibersihkan oleh buah pinggang anda. Bahan-bahan sisa buangan dan cecair akan ditapis keluar, membentuk urin, yang akan disalur keluar melalui pundi kencing. Sekiranya buah pinggang anda rosak, fungsi penting ini tidak dapat dilakukan dan ianya akan mengakibatkan anda menjadi lesu atau kadang-kala membawa maut.

Apabila anda mula mendapat diabetes, buah pinggang anda mungkin akan membesar dan mula mengeluarkan bahan-bahan sisa buangan dengan cepatnya dari badan. Ini berlaku kerana terdapat banyak glukosa yang memasuki buah pinggang dan menyebabkan banyaknya air dikeluarkan dan seterusnya mengakibatkan tekanan di dalam buah pinggang anda meningkat. Ini boleh menyebabkan membren dan struktur buah pinggang menjadi tebal dan selepas satu jangka masa, buah pinggang anda akan tidak boleh menapis darah sebanyak seperti dahulu. Apabila buah pinggang anda mula kehilangan keupayaan untuk menapis, cecair dan bahan sisa buangan akan mula berkumpul di dalam darah dan meningkat ke tahap yang membahayakan.

Ramai di antara mereka yang mempunyai penyakit buah pinggang tidak sedar bahawa mereka mempunyai masalah sehingga fungsi buah pinggang mereka menurun kepada kurang 25% daripada kapasiti normal. Pada tahap akhir penyakit, fungsi buah pinggang adalah kurang daripada 10% daripada kapasiti normal. Pada ketika itu, buah pinggang anda tidak lagi boleh mengekalkan hayat dan anda terpaksa menjalani rawatan dialisis ataupun pemindahan buah pinggang untuk terus hidup.

Secara amnya, lebih kurang 30-40% pesakit diabetes yang mempunyai penyakit buah pinggang disebabkan diabetes (nefropati diabetes) akhirnya akan mengalami kegagalan buah pinggang. Kebiasaannya ia mengambil masa selama 10 hingga 20 tahun dari masa penyakit diabetes bermula. Tetapi, jangkamasa untuk buah pinggang anda gagal dari berfungsi boleh dikatakan akan menjadi singkat jika anda terlambat membuat pengesahan bahawa anda ada menghidapi penyakit diabetes. Oleh itu, adalah penting untuk anda melakukan pemeriksaan secara kerap untuk mengesan penyakit diabetes seawal yang boleh dan ambil langkah-langkah pencegahan yang sebaik-baiknya.

Dialisis buah pinggang Diabetes mellitus, terutama jika disertakan dengan tekanan darah tinggi dan juga menghisap rokok, adalah sebab utama berlakunya penyakit buah pinggang (nefropati diabetes) di kebanyakan negara. Di Malaysia sebanyak 51% kes-kes baru yang diterima untuk dialisis pada tahun 2004 adalah dikalangan pesakit diabetes.

Dialisis adalah satu rawatan perubatan untuk mengeluarkan bahan sisa buangan badan secara terus dari darah bagi mereka yang gagal fungsi buah pinggang. Dialisis akan akan hanya dapat menggantikan sebahagian daripada fungsi buah pinggang yang tidak lagi berfungsi. Terdapat 2 jenis dialisis; iaitu hemodialisis dan peritoneal dialisis.

Hemodialisis adalah sejenis dialisis yang menggunakan satu mesin buah pinggang tiruan (mesin dialisis) untuk membuangkan cecair dan bahan sisa buangan dari aliran darah. Dialisis peritoneal pula berasaskan satu tiub yang dimasukkan ke dalam rongga badan yang juga terletaknya perut, hati dan usus-usus, yang dipanggil kaviti peritoneal. Cecair dalam kuantiti yang banyak akan di alirkan ke dalam kaviti ini dan ia akan mengeluarkan sisa buangan melalui cecair yang mengalir balik ke luar daripada kaviti. Dialisis peritoneal selalunya di lakukan di rumah pada setiap hari.

Oleh kerana rawatan dialisis diperlukan secara kerap, maka ia biasanya akan menjadi beban kewangan kepada kebanyakan mereka yang memerlukannya. Kos untuk setiap sesi hemodialisis di klinik atau hospital swasta adalah dalam lingkungan RM100 ke RM300. Oleh kerana pesakit diabetes mungkin memerlukan tiga sesi seminggu, maka ia boleh menyebabkan anda berbelanja sehingga RM600 seminggu!

Anda sememangnya tidak patut menanggung beban yang seberat ini. Walaupun anda mempunyai diabetes, anda boleh mengelak atau melewatkan berlakunya kegagalan buah pinggang dengan berusaha untuk menjaga diri anda dan penyakit diabetes anda dengan baik.

Membuat perubahan dengan penjagaan diabetes yang baik

Anda boleh mengelakkan penyakit buah pinggang yang disebabkan diabetes dengan:

  • Mengawal tahap glukosa darah anda.Anda harus pastikan sebaik mungkin tahap glukosa darah anda berada di tahap yang disyorkan iaitu antara 3.8 hingga 6.1 mmol/L semasa berpuasa dan tidak lebih dari 7.8 mmol/L selepas makan. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa kawalan glukosa darah yang baik dapat menurunkan risiko untuk mendapat penyakit buah pinggang disebabkan diabetes ataupun sekurang-kurangnya mengelakkannya daripada menjadi lebih teruk. Oleh itu, adalah amat baik jika anda mula berusaha untuk memakan secara sederhana dan teratur, mengawal pengambilan karbohidrat, melakukan aktiviti fizikal dengan kerap dan mengurangkan berat badan yang berlebihan. Penjagan diabetes yang baik juga termasuklah mengambil ubat-ubatan mengikut peraturan (sekiranya dipreskripsi oleh doktor), memantau tahap glukosa darah setiap hari di rumah dan kerap berjumpa dengan doktor anda. 
  • Mengawal tekanan darah anda. Adalah disarankan bahawa pesakit-pesakit diabetes mestilah sentiasa mengekal tekanan darah mereka di bawah tahap 130 mmHg sistolik (bahagian atas) dan rendah daripada 80 mmHg diastolik (bahagian bawah) . Ini mungkin agak sukar untuk dicapai dan anda mungkin memerlukan lebih daripada satu ubat tekanan darah. Adalah penting untuk tekanan darah anda dikawal secara ketatnya. Tekanan darah pada paras yang tinggi boleh mempercepatkan terjadinya penyakit buah pinggang diabetes anda dan (jika ianya telah wujud) akan mengakibatkannya menjadi lebih teruk.

  •  Pengesanan awal untuk penyakit buah pinggang disebabkan diabetes. Sekiranya anda sudah mempunyai penyakit buah pinggang, protein darah mungkin akan tertumpah ke dalam urin. Kehadiran protein dalam kuantiti yang banyak dalam urin (satu petanda lewat nefropati diabetes) boleh dikesan dengan satu ujian ringkas dengan mencelup stik pengesan ke dalam urin. Tetapi pengesanan untuk protein yang sedikit di dalam urin (mikroalbumin) - satu petanda awal kerosakan buah pinggang disebabkan diabetes- memerlukan ujian yang khas. Kehadiran mikroalbumin atau protein dalam urin menunjukkan buah pinggang anda telah rosak. Ini akan memberi amaran kepada doktor anda untuk mengambil tindakan yang sewajarnya untuk mengelakkan penyakit buah pinggang anda daripada menjadi lebih teruk. 
  •  Mengambil ubat-ubatan anda mengikut peraturan. Tambahan kepada pengambilan ubat untuk mengawal diabetes (dan mungkin juga untuk tahap lipid anda), anda juga perlu mengambil ubat anti-hipertensi untuk mengekalkan tekanan darah anda di bawah tahap 130/80 mmHg. Ubat-ubat daripada kumpulan Perencat Enzim Penukar Angiotensin (ACEI) ataupun Penghalang Reseptor Angiotensin (ARB) bukan sahaja dapat merendahkan tekanan darah anda, tetapi juga dapat melindungi buah pinggang anda dengan merendahkan tekanan didalam glomeruli. Oleh demikian, ia akan membantu mengurangkan risiko kematian disebabkan nefropati diabetes dan juga dapat mengurangkan keperluan untuk dialisis ataupun pemindahan buah pinggang.
  •  Berhenti merokok. Merokok adalah membahayakan untuk apa jua keadaan sekalipun. Merokok akan mempercepatkan proses pembentukan penyakit buah pinggang dan oleh sebab itu adalah lebih baik jika anda tidak merokok. Kehidupan boleh menjadi sukar apabila buah pinggang anda telah rosak. Diabetes bukan sahaja mengancam buah pinggang anda, tetapi juga organ-organ lain seperti jantung dan mata anda. Berita baiknya ialah, anda boleh mengelakkannya atau melewatkan komplikasi-komplikasi diabetes ini daripada berlaku. Maka, ambillah langkah pertama hari ini jua untuk melindungi buah pinggang anda dengan mengamalkan pengurusan diabetes yang baik. Anda berkuasa untuk mengelakkan penyakit buah pinggang yang disebabkan diabetes anda dan sebaliknya dapat menikmati kehidupan dengan sepenuhnya, walaupun anda menghidapi diabetesKukongsikan sedikit tentang penyakit Buah Pinggang:

Pesakit buah Pinggang yang perlu menjalani proses membersihkan darah. Dua pilihan diberi oleh doktor.
Jika memilih untuk cuci darah menggunakan mesin. Cucian perlu dilakukkan setiap 3 kali seminggu selama 4 jam setiap sessi. Biasanya golongan muda disarankan mencuci darah menggunakan kaedah ini. Sebelum ke pusat dialisis adalah disarankan agar pesakit mengepam darah/menuam/mengurut-urut tempat letaknya mesin pistular untuk memudahkan perjalanan darah. (Mesin pistular ini biasanya berfungsi selepas setahun dimasukkan dipergelangan tangan- ada dua tempat pergelangan tangan dan pangkal lengan) dan sebelum mesin pistular berfungsi dengan baik, terdapat satu tiub sebesar bola tenis diletakkan dipangkal leher bagi proses mencuci darah. Adalah sangat penting menjaga kedua-dua bahagian ini untuk mengelakkan ia rosak dan sebagainya. Dialisis darah agak mudah dijalankan kerana ia dijalankan oleh pekerja terlatih dan kesihatan pesakit dipantau namun ia agak berbahaya bagi pesakit Jantung. Pesakit tidak boleh skip daripada melakukan dialisis ini kerana ia mengundang bahaya kepada pesakit seperti badan sembab. Abah memilih cucian darah.

Jika memilih dialisis air dan ia boleh dilakukan dirumah. Perkara yang menjadi keutamaan ialah kebersihan bilik pesakit (biasanya pesakit akan memasang aircond), alatan cucian dan sedikit kepandaian mencuci. Alatan mencuci, penimbang berat, mesin penguji kencing manis, mesin tekanan darah tinggi, dan paling penting air cucian yang akan dibekalkan setiap sebulan sekali. Daripada yang kudengar, air cucian akan sampai satu lori setiap bulan. Cucian perlu dijalankan setiap 4 jam setiap hari dan setiap sessi memakan masa 40 minit. Dalam hal ini sistem failing perlu betul. Catatan berat sebelum dan selepas mencuci perlu betul untuk mengelakkan masalah badan sembab. Jika badan sembab masalah lain (paru-paru berair) akan timbul. Jika kemana-mana perlu membawa alatan yang diperlukan. Kos perubatan bagi rawatan ini lebih rendah daripada kos dialisis darah. Selepas arwah abah disahkan menghidap penyakit jantung, doktor sarankan arwah abah mengikuti sessi rawatan cucian air tapi tidak sempat dilaksanakan.

-Penyakit ini memerlukan penjagaan kebersihan tahap MAKSIMUM. Jangkitan kuman mungkin berlaku jika kebersihan diabaikan.
-Ada artikel kubaca menyatakan buah belimbing perlu dielakkan oleh pesakit kerana ia boleh membawa kepada KOMA dan seterusnya membawa kematian. Sepanjang arwah abah ada, telah kuharamkan buah belimbing naik ke rumah. Aku tak pasti tentang kesahihan artikel itu tapi bukankah mencegah lebih baik daripada mengubati.
Makanan berprotien seperti air kacang soya, telur dan sebagainya juga perlu dikawal. Arwah abah pernah meminta air kacang soya dan kami hanya berikan sedikit untuk tidak menghampakan harapannya tapi malangnya seteguk dia minum air kacang soya, badannya terus lemah dan berbaring saja dikatil.

-Ramai berpendapat belanja penyakit ini tinggi. Ya memang tinggi. Boleh mencecah lingkungan RM 3000 sebulan. Tapi alhamdullillah kita duduk di negara Malaysia. Kebanyakan bayaran/kos penyakit ini ditanggung sepenuhnya oleh Pusat Zakat Malaysia (jika anda beragama Islam).

-Maaf kukatakan penghidap penyakit ini ibarat orang kurang upaya.
Mereka tidak boleh melakukan kerja-kerja berat.
Perjalanan jauh perlu dielakkan.
Elakkan kaki terjuntai lama semasa duduk kerana ia akan menyebabkan kaki sembab-pengaliran darah tidak seimbang. Seeloknya bagi pesakit bersandar dan kakinya pun diletakkan diatas kerusi.
Makanan perlu dikawal sepenuhnya. Sepanjang aku menghantar arwah abah berulang alik ke pusat Dialisis, aku perhatikan ramai pesakit tidak menjaga pemakanan mereka. Rokok dihisap dan makanan tidak sihat diambil. Bukan tidak boleh tapi ia perlu dijaga.

-Berdasarkan pemerhatian, pertanyaanku pada yang arif dan pembacaan, kebanyakan pesakit buah pinggang, hidup lebih lama kadang kala berpuluh tahun sekiranya mereka menjaga apa yang kusebutkan diatas dan tidak menghidap pelbagai penyakit yang kusebutkan diatas.Tetapi jika menghidap penyakit kencing manis, darah tinggi, jantung dan pelbagai penyakit merbahaya, peratusan untuk hidup lama agak kurang. Arwah abah menderita sakit buah pinggang hampir dua tahun

Comments

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan