Skip to main content

Hat Yai, Thailand - Dugaan Overland (part 4)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Lagi 3 hari nak raya! Aku tak buat apa-apa persiapan lagi. Pengsan. Esok baru nak buat persiapan sikit. Sebelum tu update blog kejab. Hiks


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ok lepas melihat apa yang dicita-citakan kami singgah ke cafe semalam. Aku sangat sukakan dekornya. Bayangkan kawasan perkampungan ini ada cafe yang sangat menarik.
Meh tengok gambar..





Kami bersiap-siap untuk pulang selepas itu. Oleh kerana merasakan masa lama lagi. Ok kereta api kami dalam jam 10.45 (arggh aku lupa) jadi kami checkout dari guesthouse kami di Taweesuk Boutique Hotel dan sempatla menyinggah ke gerai-gerai yang ada disitu. Rupanya disana menjalankan perusahaan ikan kering dan perusahaan mengkuang. Jadi beg mengkuang dan tikar dijual dengan harga agak murah. Aku sempat beli beg mengkuang. Kami masa ni melenggang mak jemahla ke hentian songtheaw semalam sebab lama lagi kan.... 

Kami bertanya dengan songtheaw yang ada dan nak juga dengan harga 20 THB sedangkan ramai yang charge 50 THB. So sorang pemandu songtheaw (pemuda) je yang mahu mengambil kami tapi rupanya dihantarnya kami ke hentian songtheaw yang lain. Dan kami ditukarkan ke songtheaw lain. 
Arggh sudah. Train kami 10.45 dan sekarang 10.20 pagi. Pemandu songtheaw (pakcik) pula sempatlah melepak-lepak, bakar nyamuk  merokok sambil bersembang-sembang dekat hentian tu. Aduh dugaan-dugaan. Dalam hati menjerit 'pakcik!! cepatlah train kami nak sampai' sambil berdoa train delay!

10.30 pagi barulah kami dibawa. Puh lega tapi kelegaan tu tak lama bila pakcik tu bawa kami seperti bersiar-siar ditaman. Ibarat orang bercinta dibawanya songtheawnya.20 km/jam ko sapa tak hangin. Aduh pakcik! Kami sampai ke stesen Pak Khlong dalam pukul 10.50 pagi. Aku dan Hawa berlari-lari ke stesen dan sampai disana diberitakan train sudah berlepas 10 minit lepas. Next train pukul 12.00. Puh!! 

Aku bukan apa, aku telah berjanji dengan Shidi dan Mus untuk sama-sama ke Floating Market. Kalaulah boleh wasap/sms tidaklah aku jadi begini. Aku tak mahu mereka tertunggu-tunggu kami. Inilah aku kalau berjanji dengan sesiapa aku mahu tunaikan dan tidak mahu orang ternanti-nanti aku. Rasa bersalah pada mereka pula. Dalam hati berharap mereka tak marah dan faham keadaan kami ketika itu. 

Dan train yang dijanjikan pukul 12 tu pulak delay, yer DELAY hampir setengah jam. Kenapa train pukul 10.45 tak delay.. Aduh kuasa transport kali ini kuat jugakan. Hihihi

Serius masa ni mood dah ke laut. Gambar? Nan hado aku tangkap. 

Kami tiba di stesen Hadyai dalam pukul 4 petang. Cepat-cepat kami cari songtheaw ke Floating Market dan deal harga. Masa nilah kami nampak kelibat Shidi dan Mus yang baru pulang dari Floating Market. Masing-masing nak menerangkan keadaan sebenar. Sempat bersembang sekejab lepas tu kami ke Floating Market.

Oleh kerana kami agak rush kali ni so aku tak mahu menerangkan macam mana pergi ke Floating Market dan aku yakin ramai blogger boleh menerangkan jalan kesana. Tapi aku mahu bercerita tentang sedapnya makanan disana. Nyums... Reda rasa marah tadi. Hiks.. 

Aku beli cucur udang goreng (tak sure namanya). Sedap ranggup dan juicy. Begitu juga dengan minuman aku mestilah dengan air chai yen aku. Anne dan Hawa pula beli som tam, nasi ayam dan sebagainya. Semua rasanya sedap. 









Sempatlah kami ronda-ronda barang setengah jam di Floating Market sebelum kembali ke stesen Sri Maju di bandar Hadyai. Kami letakkan begpack kami dan perlu menyerahkan passport kepada uncle di kaunter untuk urusan insuran dan sebagainya. Selepas tu tengok masa masih sempat untuk berjalan lagi dan uncle tu suggestkan jalan di sekitar temple berhampiran sebab ada sambutan CNY. Pelbagai barangan dijual disana. Sebelum bergerak ke sana, berulang kali uncle tu ingatkan 

"Bas jalan pukul 7 malam. Jangan lewat. Lewat tinggal. Pukul 7.00 malam aaa..."

"Ok uncle"

Sedang asyik berjalan aku ternampak restoren kesukaan aku Kai Tod Day Cha!! Aku pernah makan sekali disini dan rasanya kena dengan tekak Melayuku. Tingin nak makan tapi masih kekenyangan. Len kali insya Allah singgah lagi akan ku jejak restoren ini. 

Hampir ke jam 7 petang kami kembali ke stesen Sri Maju dan bas kami bergerak on time melalui Sadao - Bukit Kayu Hitam - Changlun. Urusan imigresen smooth dan aku lihat banyak perbezaan melalui pintu Sadao -Bukit Kayu Hitam dan Padang Besar. Lebih meriah dan smooth di Sadao - Bukit Kayu Hitam. Perjalan smooth sehingga kami berhenti makan di satu hentian. Aku tak sure dimana mungkin di Bukit Kayu Hitam. TAPI........................

Perjalanan kami diduga lagi bila menjejaki Changlun. Bus seperti terhuyung hayang dan singgah ditepi jalan. Aku di seat jauh ke belakang tak tahu apa cerita sempat whatsapp Anne. Katanya belt putus. Argh sudah. Nyamuk sudah berlari-lari anak dikakiku. Apa yang mampu ku buat kecuali berdoa selamat sampai dan tidur. Aku tersedar kembali pada pukul 4 pagi. Bunyi bising teramat. Ketung ketang ketung ketang. Rupanya bas sedang dibaiki. Masa tu di Ipoh lagi. Memang kami sampai ke Kuala Lumpur lambatlah macam ni. Hiks.... 

Dalam keadaan mamai aku sambung tidur. Malas nak pikir dan bila tersedar terik matahari memancar ke bangunan-bangunan tersergam tinggi di Kuala Lumpur. Walaupun diduga dengan pelbagai pengangkutan awam tapi alhamdulillah kami tiba dengan selamat. Syukur. 


Pengajaran trip kali ni
(1) Kadang-kadang apa yang kita mahu tak semuanya tercapai.
(2) Jangan kedekut untuk sebab akibatnya merana.. Hihihi.. Macam kes songtheaw di Thale Noi. Mungkin mereka 'mengajar' kami. 



Comments

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan