Skip to main content

Fitnah sedang tidur, jangan kejutkan dia

nanti iols masukkan gambar

pemandu pelancong

hari ni sy tiba-tiba rajin nak update blog.  hmm..  saya nak sentuh sikit pasal kelahiran ramai pemandu pelancong tak bertauliah.  yerp saya pun dulu ada juga buat sikit-sikit. ok kita kenali dulu pemandu pelancong tidak bertauliah,  teman travel/teman backpack,  ejan tour

1)pemandu pelancong tak bertauliah ni bagi pendapatan saya ialah dia ambil sedikit keuntungan dari bawa pelancong untuk duit poket sendiri.  cas dikenakan biasanya agak murah berbanding no. 3

2)teman travel/backpack lain tau.  itu teman yang sanggup travel bersama anda  tanpa melibatkan sebarang keuntungan. sendiri buat itinerary dan sendiri plan.  maksudnya susah senang bersama-sama. 

3) tour ejen ni sama seperti no 1 cuma ia bertauliah,  ada lesen dan ada contact yang bagus.  kire percutian korang agak proper lah. 

kelemahan dorang ni
1. disebabkan dorang ni tak bertauliah. so apa2 kemungkinan adalah dalam tanggungjawab korang sendiri. 

2. nil. hasil travel dengan mereka mungkin mendapat kawan travel terbaik atau dapat the disaster teman travel ever.  hiks...  bertabahlah. 

3. agak mahal

aku tak nak sentuh no 2 dan 3 tapi aku nak sentuh no 1. pemandu pelancong tidak bertauliah. kalau korang dapat pemandu pelancong yang ok yang tahu selok belok setiap tempat yang dituju maka baiklah nasib korang sepanjang perjalanan.  tapi kalau dapat yang KO hasilnya mebi korang akan viralkan kesekelian alam tentang mereka.  hehehe... 

bukan mudah sebenarnya jadi pemandu pelancong tak bertauliah ni.  aku bercakap pada pengalaman sendiri dan pembacaan aku.  aku penah jugak bawa orang pergi ke Vietnam,  Bandung,  Hong Kong dan sebagainya tapi aku berhenti sebab aku rasa aku tak mampu nak memuaskan hati setiap pihak.  aku tak berhati kering uolss... 

orang yang mungkin korang jumpa pertama kali, berkepit 24 jam sepanjang perjalanan dan korang bayangkan setiap orang rambut sama hitam,  hati lain-lain.  jika dibawa tempat ini mungkin tidak memuaskan hatinya sampai Malaysia dia viralkan pasal korang sedangkan korang dah cuba buat sebaik mungkin.  dalam kes aku takdelah sampai viral mende tapi ni aku lihat dari pengalaman pemandu pelancong tidak bertauliah.  hiks...  aku berhenti sebab tak dapat cuti je.. 

tapi itu kalau pemandu pelancong tak bertauliah tu bagus.  kalau tak bagus?? contoh kononnya nak bawak tempat rare tapi menyakitkan jiwa, kos semua katanya  all in tapi ada hidden cos,  dapat pula pemandu pelancong ikut kepala sendiri atau tak pernah jejak tempat tu,  itinerary tunggang langgang semua bergantung dekat dia atau lebih malang lagi dia menipu. bab duit ni bukan semua orang boleh dipercayai. harap simpan sedikit sebarang kemungkinan untuk hari muka.. hehehe..  bertabahlah jiwa. 

ada juga yang lebih bagus kawan makan kawan.  habis semua kawan travel ditipunya demi kepuasan diri sendiri yang tak berpenghujung. satu perbuatan yang sangat-sangat tak mampu diterima akal.

notes
buat sahabat tu,  harap sahabat itu insaf dan istiqamah.  jika tidak mampu tidak perlu travel mereputlah di Malaysia macam saya,  jika tidak mampu cuba usahakan side income lain mendatangkan hasil.  banyak terlalu banyak cara mendapatkan side income selain menipu.  jika tidak mampu kurangkan dahulu hutang-hutang yang tertunggak.  arggggh banyak lagi cara lain untuk memenuhi nafsu travel anda selain menipu rakan travel sendiri. modus operandi  awak kami dah kenal pasti. tepuk dada tanya iman. sesungguhnya saya masih menaruh sedikit harapan untuk awak berubah.  😊😊😊 Fitnah sedang tidur jangan dikejutkan dia. 

dan ingatlah sekarang dunia tanpa sempadan,  segala info semua dihujung jari.  sekali taip semua terkeluar pasal penipu atau mangsa. 

eh melalut pulak 😅,  pesanku kaji dan selidik sedikit tentang pemandu pelancong tidak bertauliah ini.  harap2 anda tidak terkena...

kawan-kawan boleh komen tapi diharap ditidak memetik mana2 nama.  sebab saya buat post ini bukan untuk memburukkan mana-mana pihak tapi untuk bacaan dan info untuk pembaca lain.. harap maklum..

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan