Skip to main content

Kembara poket nipis kembali bersidang part 4 - Ke Batam kite

Seperti biasa kami memulakan langkah kaki di awal pagi. Ambil berkat pagi. Lepas sarapan, Awa terus bawa kami ke Jetty berhampiran hotel The Zon di Johor Bharu. Sinilah jetty yang menghubungkan Malaysia dan Batam. Korang boleh parking kereta dekat parking lot yang disediakan.
Okey sebelum ke Batam. Jom study dulu tentang Batam.

Kota Batam adalah kota terbesar di Kepulauan Riau dan merupakan kota dengan populasi terbesar ke tiga di wilayah Sumatra setelah Medan dan Palembang, Menurut Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kota Batam Per April 2012 jumlah penduduk Batam mencapai 1.153.860 jiwa. Metropolitan Batam terdiri dari tiga pulau, yaitu Batam, Rempang dan Galang yang dihubungkan oleh Jembatan Barelang. Batam merupakan sebuah kota dengan letak sangat strategis. Selain berada di jalur pelayaran internasional, kota ini memiliki jarak yang cukup dekat dengan Singapura dan Malaysia. Batam merupakan salah satu kota dengan pertumbuhan terpesat di Indonesia. Ketika dibangun pada tahun 1970-an awal kota ini hanya dihuni sekitar 6.000 penduduk dan dalam tempo 40 tahun penduduk Batam bertumbuh hingga 158 kali lipat. - Sumber Wikipedia
Lagi info BATAM.

Okeh kami hari ini akan meredah samudra dengan menaiki ferry Pintas Samudra. Kami sepakat untuk membeli tiket pergi dan balik dengan harga RM 144. Lebih jimat beli pergi dan balik berbanding beli tiket asing-asing. Ironinya entry part 5 akan aku ceritakan. Macam biasa untuk ke negara lain, kita perlu menyerahkan passport untuk dicheck dan sebagainya.

Naik saja feri, aku rasa macam pelik. Maybe sebab berprasangka tinggi tentang rakyat negaranya. Anak kapal pandang semacam dan penumpang yang ada dalam 10 orang kebanyakannya Indonesia memandang dua macam pada kami. Hehehe perasaan aku kot. Untuk mengelakkan prasangka lebih buruk aku isikan masa dengan membuter disaat ferry elok membelah lautan.

Bangun-bangun kami dah sampai. Seperti biasa kami perlu menjalani proses verifikasi dokumen aka passport. Keluar jer dari kawasan jetty kami blur. Blur nak kemana.. Pemandu-pemandu teksi dan ojek sibuk mengerumuni kami. Aduh jadi seram dibuatnya. Kami pura-pura tahu kemana nak dituju walaupun masing-masing blur. Kali ni kami redah sampai sudah sebab tak study apa-apa mengenai Batam.

Kami keseberang jetty dan tahan angkutan untuk ke Nagoya Hills. Oleh kerana angkutan tu khas untuk kami kesana, pemandunya mengenakan charge sebanyak RM 40 (kalau tak silap). Okelah kot sebab sorang jatuh dalam RM 8. Oh ya kami kesini 5 orang saja iaitu Awa, Kak Rin, Nori, Razat dan aku. Yatt tak dapat follow sebab ada hal keluarga. Nagoya Hills tu agak jauh juga dengan jetty. Dalam 1/2 jam juga perjalanan ditambah dengan macet.

Sampai-sampai jer di area Nagoya Hills, kami terus mencari hotel murah. Sebenarnya disini banyak hotel murah berbanding hotel berbintang-bintang. So korang kalau kesini jangan susah hati nak membooking hotel bagai.

Lepas proses check in kami terus ke Nagoya Hills untuk bersantap. Ekceli kami ke Batam tanpa tujuan. Redah sampai sudah kaedahnya. Meneliti food court dan kedai-kedai makanan disini aku jadi sedikit selective (aku memang memilih bab makanan) sebab kebanyakan kedai makannya seperti milik non muslim. Jadi aku pilih kedai yang ada logo halal saja.

Kalau ditanya angkel gugel pasal Batam, ramai yang mencadangkan ke Nagoya Hills. Katanya tempatnya best dan syurga beli belah. Cukuplah aku katakan setiap orang lain pandangannya. Habis satu bangunan kami tawaf untuk membunuh masa. Siap berdengkot-dengkot sebab cik kaki dah penat asyik berjalan jer.

Di Batam terkenal dengan barangan branded gred A sampailah AAA. Kalau pandai pilih memang cantik tapi kami lebih membunuh masa di supermarketnya. Hehehe... Erm FM, key chain dan seangkatan dengannya kalau dalam Nagoya Hills ni hanya ada di beberapa kedai di belakang-belakang dan di kedai duty free berhadapan A&W. Tempat lain susah nak jumpa. Banyak kedai urut rupanya disini :P

Malam, disebabkan kami dah kehausan tenaga nak berjalan lagi kami memutuskan untuk memanjakan diri di Spa. Hah! sudah ni bukan poket nipis dah ni. Ni poket tebal. Eh mana ada tebal kalau pergi spa untuk rawatan kaki saja dalam RM 15. Kira oklah kan? Rasanya pilihan kami untuk urut kaki pilihan bijak sebab kami betul-betul sakit kaki dan Batam merupakan salah satu tempat yang terkenal dengan urutan. Hahaha....

Terkejut spa tu bila menerima kunjungan muslimah-muslimah ini. Siap request nak pengurut perempuan saja. Kikiki

1. Batam? Pernah gak dgr pasal tempat ni yg mana ada org msia lari ikut lelaki batam itu je yg jm tahu tp x tahu aps yg meneik d sana so perku tggu next enri lah ye sbb nk tahu apa yg ada kt batam tu

Mmmg nk ke sana naik feri dr johor lah eh

1. hmmm Batam oklah nak pergi untuk melawat negara jiran. Hiks..
      Ke Batam boleh melalui flight dan feri. JM maybe sebab kami pergi dalam waktu yang singkat jadi tak banyak explore sangat.

2. seberang samudera? seberang selat jer pon....

3. parking kereta tu sehari berapa ringgit yerrr

1. saya tak pasti sebab kami parking di kawasan perumahan.. Sori yer

4. salam, miss batam hotel murah area mane eak??

1. wsalam.. kalau ikutkan pengalaman kami.. di area nagoya hills tu banyak hotel murah2.. tapi bukan hotel berbintang-bintang tau. Ia lebih pada hotel rumah kedai cmtu.. semoga membantu :)

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan