Skip to main content

Amazing Thailand - Krabi Hari Kedua Petang

Kami sampai ke daratan dalam pukul 5 petang. Free return ke hotel-hotel yang kami duduk. Owh pagi tadi kami dah check outkan sekarang kami perlu ambil bag dan check in kat Green View Village. Makanya menapaklah kami ke hotel tu dengan membawa beban dibahu. Erk.. saja je kan pilih cara hidup nomad. Hehe. Sorry ini atas permintaanku sendiri yang nakkan tempat tinggal ada swimming pool.. Mengada-gada la pulak.. Bukan sempat mandi pun..

Sampai di hotel/chalet tu rasanya macam tiba dikampung. Susasana kampung, sunyi dari hirup pikuk bandar dan paling best decor chaletnya yang unik. Setiap katil dikhaskan kelambu kahwin, decor dalamannya mengekalkan dekorasi kampung jenis lama dan tiada air cond. Bajet tapi malam masih sejuk beb. Malah pintu bilik airnya pun tidak diletakkan sebarang tombol cuma pakai selak. Cuma yang kurang sikit ialah ada tirai/tingkap menghubungkan tandas dan bilik. Kira boleh see thru la apa orang dalam tandas buat. Nasib baik ada langsir tutup tingkap tu. Huhu..






pintu bilik air. Cuba tengok selak dia


Tak reti duduk diam,tak reti penat, kami sepakat malam tu ke Krabi Town dengan menaiki tuk-tuk. Sebenarnya nak saja naik skuter tapi risau sesat baiklah naik tuk-tuk. Dengan tambang lebih kurang 60 baht kami sampai di Krabi Town.. Agak semput juga aku dalam perjalanan lebih kurang 30 minit tu kerana tuk-tuk kami penuh dengan orang putih. Aku dah macam sardin kat situ terhimpit teruk. Dalam terhimpit tu sempat lak tanya dorang dari mana.. dari France katanya.. Alahai bukan sejuk sangat pun negara korang tu nak jugak bersesak dekat Thailand ni.. Kekeke..

Sampai di Krabi Town semua mata terbukak luas. Night Market beb. Semua ada..pilih..pilih.. Makanan, souvenir, baju, kasut dan sebagainya. Aku? Godaan baju sungguh besar. Jadi aku beli baju,fridge magnet dan tako tao saja.

Ok last tuk-tuk pada pukul 9 malam ya. Jangan terlepas kalau tidak masak nak bayar duit kereta ke Ao Nang. Kami naik bersama salah seorang couple yang tadi naik tuk-tuk bersama kami. Pergh dia memang ramah dan kelakar. Umur dalam lingkungan 60 tahun. Ok dia suruh kami kembangkan bahu supaya nampak tuk-tuk kami penuh dan tak delah macam sardin macam masa pergi. Ceritanya dia dari Norway yang kini sedang bersuhu -30. Katanya dia boleh jalan atas bumbung rumahnya kerana ais dah terlalu padat. Malah disana sekarang rumahnya sudah bertukar seperti igloo kerana terlalu sejuk. Sebab tu lari kejab ke Thailand. Kejab? Dah dekat 2 minggu couple tu disana. Sebelah aku lak couple dari Scotland. Alamak dibantainya minum arak sebelah aku. Huhu tempias tau! Dahlah bau arak tu wek!! wek!! Dia pun lari dari negara dorang sebab terlalu sejuk. Isk takde semangat kenegaraan langsung korang nih. Hehehe..

Turun dari tuk-tuk kami ke sekitar McD Ao Nang. Cadangnya nak beli pancake nutella yang diperkatakan sedap sangat. Wah memang betul la sedap. Ramai ya amat orang beratur beli pancake nutella. Boleh dikatakan setiap stall yang jual pancake penuh dengan manusia. Pancake nutella ni sebenarnya macam roti canai yang dicanai senipisnya, digoreng ranggup dan disapu nutella. Sebenarnya ada pelbagai perisa pancake dan nampaknya semua sedap. Selain tu juga, stall pancake ni ada jual ice blended pelbagai perisa yang sangat marveles.... Nyum-nyum... Aku beli pancake nutella dan chocolate banana shake... 50 baht... untuk alas perut.. selebihnya pow partner in crime yang lain. Dorang ade beli som tam, pathai, mix fruit shake, water melon shake... Arrrggghh menaip memalam ni buat aku lapor la pulak!



Oleh kerana hotel kami agak jauh dari McD benornya malas nak menapak, kami ambil keputusan naik bajaj..Hentam keromo jerlah bagi nama mende ni sebab bila ditanya pemilik dia katanya taxi. Hehe.. 20 baht seorang. Oklah kot kan.. Bajaj ni macam motor beroda tiga (kat Malaysia) yang selalu kita jumpa mengangkut barang-barang pasar tapi di Thailand dijadikan macam taxi.

Bajaj?? :P



Info
-Night market di Krabi Town hanya ada hujung minggu saja
-Tuk-tuk dan bas ada tulis tempat yang mereka singgah, so sebelum naik tengok dulu

     

Comments

  1. salam.. nak tanya kalau dari Aonang ke Krabi Night Market tu = 60 baht kan.. perpax ke perway ? TQ

    ReplyDelete
  2. wsalam.. 60 baht tu perway and perperson..
    sebab tuk-tuk ni macam bus mini kat thailand dan dia akan sumbat orang selagi bole..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan