Skip to main content

Jogjakarta the exciting places - Part 3

Keesokkan harinya kami bangun dalam pukul 4 pagi selepas mendengar azan. Sebenarnya kami keliru sama ada sembahyang atau tidak waktu itu kerana biasanya azan subuh di Indonesia (maafkan aku kalau tersilap) dua kali. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk solat dalam pukul 6 pagi. Marah member dari Australia (seorang jer pun) sebab pasang lampu bilik. Nasiblah.

Kami bersiap-siap selepas itu untuk ke destinasi utama kami iaitu caving di Jomblang. Sebenarnya inilah aktiviti yang paling kutunggu, kunanti sejak berbulan-bulan lepas. Akhirnya masanya sudah tiba  =)

Kami ke Gunungkidul dan Wonosari merupakan bandarnya dengan menaiki MPV pak/mas Kito. Pelbagai info yang dishare olehnya. Beliau sangat berinfo dan juga baik. Beliau sanggup memberhentikan kenderaanya setiap kali kami nampak bayang Gunung Merapi. Alhamdulillah cuaca sangat baik hari tu. Cuaca tidak panas dan paling penting tidak hujan. Perjalanan kami ke Jomblang ini mengambil masa dalam 2 jam. Segala transport, info dan sebagainya, Zilla yang sediakan. Thanks Zilla sebab beri peluang kami merasa pengalaman travel lain daripada yang lain. 

Gunung Merapi. Alhamdulillah cuaca sangat baik dengan kami dan beri peluang kami melihatnya

Oh ya, Zilla tiba pagi itu. Rasanya pengalaman yang dirasainya sama perit dan sama padan dengan kami. Tapi dia mampu hadapinya. Kalau aku.... errr janganlah jumpa... hehehe

Sebelum tiba di Jomblang, kami melalui menempuh pelbagai tanaman yang sedang menghijau. Khabarnya masa inilah paling cocok untuk bercucuk tanam dan masa lainsering kering kontang.
Jalan menuju ke Jomblang. Free massage sekejab


pic kredit to Zilla.. Pintu utama ke dasar Gua Jomblang
Ok perhatikan pintu utama tu. Ternganga jerkan. Memang buat saya kecut perut. Dahlah lama tak wat aktiviti mewall climbing nikan pula nak turun ke bawah dengan keadaan yang penuh dengan pokok-pokok. Habislah aku tersangkut dicelah-celah pokok tu. Huhu.. Sebenarnya untuk turun ke dasar Gua Jomblang kita boleh pilih dua cara iaitu menggunakan tali atau terjun jer kebawah.. Tak taula siapa nak sambut kat bawah tu.. kalau pilih cara tu.. hehe..



 


Sebelum turun, kami diberi minum air teh. Boleh pulak aku minum banyak-banyak. Kalau nak membuang, nasiblah ko iza..

Masa ini, kami dilepaskan berpasangan menggunakan tali. Dan kami dibiarkan tergantung seketika untuk menikmati pemandangan purba yang jarang ada dimana-mana tempat. Nak capture gambar tapi kamera dibelakang pula. Selepas itu kami direhatkan untuk menanti kedatangan beberapa peserta dari Bandung. Cowok yang turun tu buat aku terkedu sekejab sebab rupanya sama seiras seperti temanku. Haha.. Haish...Disini pun dia menemaniku..  

Bagaikan meneroka Gua Tempurung di Perak, kami turun dan naik bukit untuk seketika kemudian mendengar sayup-sayup bunyi deras aliran sungai bawah tanah yang menghubung ke Kalisuci tapi aliran dikhabarkan terlalu deras untuk kami menerokainya. Benarnya masa itu Jogjakarta sedang musim hujan. Kalaulah dapat ke bawah sana, gerenti masa dekat 2 jam kuhabiskan disungai itu. Tapi ia bukanlah agenda utama. Yes, ada satu yang kami nantikan. Terus menanti dan menanti sambil mencapture gambar. Sebenarnya aku tak reti nak setting camera jadi back light/siluet/ray of light jadi semua gambar yang kutangkap nampak cam selulit. Ketensionan melanda. Grrr...

Menurut Mas Patek dan Mas Cahyo (kot), cahaya yang kami nantikan biasanya akan kelihatan dari 11.00am - 1.00pm. Tetapi dengan keadaan cuaca yang mendung (Jogja kan musim hujan sekarang), beliau tidak memberi jaminan cahaya dari syurga itu akan muncul. Kami cuma mampu berdoa. Aku mengharapkan sesuatu keajaiban akan muncul. Rugilah kalau sampai kesini dengan menempuh pelbagai rintangan tapi agenda utama tak tercapai. Doa punya doa tetiba cahaya dari syurga mucul!!!


Cahaya dari syurga.. Err ni bukan cahaya dari tempat kami masuk tadi tapi cahaya dari gua yang lain..dan dibawahnya sungai


Cahaya tu kejab muncul kejab menghilang. Bila ia muncul terjerit kami menyuruh master photographer (Zilla dan Mas Cahyo) menangkap gambar kami. Cowok-cowk dari Bandung pun sama join menjerit. Kami lepak di dasar gua hingga puas. Penat bergambar kami disajikan dengan makanan iaitu nasi, ayam goreng dan kuah lemak. Sedap juga makan dalam gua sambil ditemani deruan air sungai ditambah dengan perut dah berdondang sayang.

Selesai makan, kami perlu naik ke atas semula menggunakan teknik yang sama. Aku orang keempat ditarik dan PM peserta terakhir yang ditarik naik ke atas. Macam turun juga aku dibiarkan tergantung seketika. Err memang dasyat kerana masa ditarik ni sebenarnya aku keseorangan. Oh ya turun berdua tapi naik seorang-seorang ya.

Cowok pertama naik ke atas
 Lega sangat-sangat bila dah sampai kat atas.



Selepas sessi bersalam-salam bertukar-tukar gambar dengan cowok dari Bandung, kami dalam keadaan basah kuyup berangkat menuju ke Goa Pindul dengan Mas Lilik dan Pak Mursidi. Mereka inipun baik sangat. Mereka tidak kisah dengan keadaan kami yang basah kuyup.




Comments

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan