Skip to main content

Tahun Melawat Perak 2012 - Cameron Highlands

Cameron Highlands

Aik apsal lak Cameron masuk dalam list Perak ek? hehe
Ini kerana saya pergi ke Cameron menggunakan jalan dari Perak so saya pun consider ia salah satu tempat menarik di Pahang yang perlu melalui jalan di Perak... hehe

Perjalanan dimulakan melalui Simpang Pulai ke Cameron
Saya ke sini hanya sehari pada CNY 1st day... erm selalunya kalau di tempat2 lain semua kedai cik cina tutup tapi disini semua bukak kerana masa nilah mereka nak buat duit... ramainya umat manusia disini.. bayangkan tempat terpencil macam ni semua jalan jem, penuh dengan umat manusia, semua parking pun penuh dan paling takleh blah tetiba ada polis traffik menjalankan kerja saman menyaman...ahaha... salah parking saman..
Oleh kerana pergi sehari saja.. makcik saya menyiapkan bekal makanan.. hehe.. semua lengkap.. macam nak pergi berkelah pula cuma masalahnya tak de tempat parking nak makan2.. nasib baik kami singgah di sebuah padang permainan dan disana kami makan... laparnya..dengan suasana sejuk dan jam sudah melebihi pukul 2, kami makan disitu..
makan ditepi sungai, bertemankan pemandangan memukau perasaan dan angin2 sepoi2 bahasa,kami makan....rupanya ramai orang lain seperti kami.. makan berkelah.. hmm sedapnyaaaa.... dah lama saya tidak merasai suasana sebegitu...

Sebenarnya sebelum makan, kami terlebih dahulu menjamu mata dengan hasil jualan di Cameron Highlands... kebanyakan hasil jualan mereka ialah sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bungaan.. dan lain-lain lagi.. penuh bonet kereta kami dengan hasil rampasan kami... semua ada.. harga? jangan ditanya.. biasalah public holiday...

Usai makan, kami ke masjid menunaikan apa yang tertunggak. Alhamdulillah ramai umat memenuhi masjid.. air yang mengalir ditubuh ini..masya Allah indahnya ciptaan Allah.. Sejuknya tuhan yang tahu.... cuma saya rasa ralat tidak mensedekahkan sedikit wang kerana menggunakan kemudahan di masjidnya...
kami turun ke Perak melalui Tapah

Route ke Cameron Highlands jika melalui jalan lama
Dari Rawang ke Kuala Kubu Bharu ke Tg Malim ke Slim River ke Bidor ke Tapah ke Cameron Highlands.
Jika memilih ke Cameron Highlands melalui Tapah... anda akan menjumpai pelbagai bentuk rumah orang asli, hasil kutipan orang asli, Lata Iskandar (air terjun) dan jalannya bengkang bengkok dan banyak tanah runtuh.. berhati-hati ketika memandu
tempoh masa perjalanan lebih kurang 5-6 jam....
sepanjang perjalanan sebelum ke Tapah anda boleh berjumpa dengan (tempat menarik untuk dilawati) UPSI, Sungkai Hot Spring...

 Route ke Cameron Highlands jika melalui jalan lama
Dari Rawang ke Kuala Kubu Bharu ke Tg Malim ke Slim River ke Bidor ke Tapah ke Gopeng ke Kampar ke Simpang Pulai ke Cameron Highlands.
Jika memilih ke Cameron Highlands melalui Simpang Pulai... anda akan menjumpai pelbagai bentuk rumah orang asli yang moden, pemandangan diatas bukit yang sangat mengasikkan, hasil kutipan orang asli, dan jalannya sedikit cantik dan tidak banyak bengkang bengkok seperti route di Tapah
tempoh masa perjalanan lebih kurang 5-6 jam....
sepanjang perjalanan sebelum ke Simpang Pulai anda boleh berjumpa dengan (tempat menarik untuk dilawati) UPSI, Sungkai Hot Spring, Gopeng, Gua Tempurung, Kellie Castle dan sebagainya...

Jika memilih menggunakan Highway.. bolehla turun di Tol Tapah atau Tol Simpang Pulai tepuk dada tanya selera..





























hasil kerjatangan org asli.. perjalanan balik ke Tapah.. Cantik org aslinya




Comments

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan