Skip to main content

Lombok? Hati-hati ya - Part 1

6/6/2015

Aku keluar dalam pukul 8.30 pagi ke KL Sentral hari ini kerana takde sesiapa yang boleh hantarku ke KL Sentral apatah lagi ke KLIA. Aku melepak dan melepek di KL Sentral sehingga jam 12. Apa yang boleh kubuat hanyalah membaca blog-blog dan main game sampai bateri flat. Lepas jam 12 tengah hari barulah gigih nak cari bas ke KLIA2. Aku lebih suka mengambil bas berbanding ERL kerana lebih murah (poket nipis kan) dan aku boleh rehat lama sikit. Hiks..

Lebih kurang 45 minit aku selamat tiba di KLIA2 dan menanti Anne. 



Menaiki Lion Air merupakan pengalaman baru aku. Kami akan transit ke Jakarta dan kemudian ke Lombok. Lion Air ni dioperated oleh Indonesia, oleh itu anak kapal ramai dari Indonesia. Sebab apa Lion Air? Itu tiket paling murah kami jumpa dalam masa terdekat. Flight kami agak delay disebabkan seorang penumpang ada masalah kesihatan. Disuruh turun tidak mahu dan kapal terbang tidak mahu mengambil apa-apa risiko menerbangkan penumpang itu. Partner sebelah aku (bukan Anne) dah rengsa sebab dia mahu melawat adiknya kemalangan di Jakarta. Kami terbang selepas hampir sejam anak kapal berbincang dengan penumpang tadi. Aku pula tiba-tiba pening yang teramat sangat. tidurlah jadi pengubatnya. Aku sedar balik semasa flight memasuki ruang udara Jakarta.

Sempatlah tangkap sekeping gambar dan mintak arrival card pada anak kapal. Anak kapal terkebil-kebil, aku pun join sama terkebil-kebil. hehehe.. rupanya arrival card ni dah dimansuhkan. Memang la aku tak tahu sebab paling last aku ke Indonesia bulan 3 ke Medan via Mas. Ala masa kes MH370 tu.. Dah berapa bulankan? Hmmm Al-fatihah kepada penumpang MH 370.


Sesuatu yang menarik dalam flight ini

Oleh kerana kami tiba agak lewat di Jakarta (terminal 2), kami cepat-cepat ke kaunter bag dan cepat-cepat mengambil shuttle bas ke terminal 3. Beg pun lambat nak keluar. Adoilaaa.. Sampai disana kaunter drop bagggage dah hampir tutup. Fuh selamat! Aku juga sempat membeli air mineral dan roti untuk berbuka puasa di Indomart. Haaa nilah padahnya buat kerja last minit. Baru nak ganti puasa.
  

Sunset di Jakarta... Kalau ingin menyaksikan sunset Jakarta, makesure pilih tempat duduk belah kiri pesawat ya.. 

Sampai di gate ke Lombok, kami beratur untuk naik boarding. Puh penuh dengan warga Lombok. Sebenarnya sebelum ni aku ada main-main click pilih seat untuk Lion Air ni tapi tak tekan ok. Saja nak pilih duduk di tepi tingkap belah kiri ke Jakarta dan belah kanan ke Lombok dan kami dapat seat yang diidamkan tapi semasa flight ke Lombok kami hanya bertabah dapat seat aisle. Penumpang lain dah chop tempat siap-siap. Bila mengadu pada anak kapal dia cakap duduk je kat memana. Isk bagi aku ni tak patut sebab kalau apa-apa jadi no seat antara perkara yang boleh direfer. Dan paling penting aku tak dapatlah tengok pemandangan tiga gili dari atas. Apalagi tidurla mengubat hati lara sambil kepit bag kuat-kuat. Mencegah kan lebih baik. Hiks..

Flight touch down dalam pukul 10.30 pm. Masa turun aku sekali lagi benggang dengan semua orang tepi tingkap. Haaa tau pulak nak turun cepat-cepat. Dok paksa-paksa suruh cepat. Sabarlah sikit. Tak lari tanah Lombok yang dikejar. Adoyai. Sebenarnya aku bengang gak bila yang duduk tepi tingkap tu tutup tirai tingkap. Aloo apa motif duduk tepi tingkap kalau taknak tengok pemandangan malam. Nampak ker? :P Dendam masih bersisa! Hahaha..



Dapat  je baggage kiteorang cepat-cepat cari Mas Azhari (tour guide kami) yang dah lama tunggu dipintu keluar. Kami dihantar ke Grand Senggigi Hotel untuk bermalam sebelum ke Sembalun keesokkan harinya. 

Perbelanjaan
1) Tiket 
Pergi RM 260
Balik RM 198
Luggage balik RM 60

2)Belanja di Indomart - 10 k Rp

3)Makan - 35 k Rp

nota lutut : mata semakin rabun jadi elok rasanya membesarkan size font dalam blog ini. :P


nota kaki : Lion Air terkenal Delay Airline di Indonesia. Ia diakui oleh tour guide kami dan pengalaman kami sendiri. Nanti ada masa aku ceritakan pula pengalaman kenalan Malaysiaku di Lombok.

Comments

  1. wah...saya dulu berarti waktu tu ke Lombok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya.. thanks beri pelbagai info yang diperlukan.. banyak berguna juga JA

      Delete
  2. Tak pernah berkesempatan nak try Lion Air nie. Tapi betul la Izza, selalu dengar orang cerita yang Lion Air nie terkenal dengan delay.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ker? saya pun dgr gitu gak tp degilkan bila dengar memang tak percaya.. bila dah rasa baru serikkan..hiks

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan