Skip to main content

Berjimba Di Mabul - Boleh Bah Kalau Kau Part 4

MAAF POSTING NI BANYAK GAMBAR

Awal pagi kami dah bangun. Bukan bersiap-siap nak balik tapi nak menghayati pemandangan pagi dari Sipadan Mabul Lodge. Menikmati pemandangan budak-budak kampung air mendayung sini sana dan teruja gitu lihat penyu berenang-renang sekitar perairan Mabul.
 




Ya Allah lemah rasanya bila memikirkan perlu pulang hari ni. Huwaaa...

Pukul 7 aku dan kawan-kawan baru bersiap. Akulah antara orang yang lambat bersiap. Hihihi..

Selepas bersalam-salam dengan Kak Ros dan pekerja Sipadan Mabul Lodge yang best kami dengan berat hati meninggalkan Mabul. Yerp kami datang dengan impian melihat keindahan alam yang masih belum tercemar dan yang penting bajet. Hiks! Dan BERJAYA
Bye Mabul, sampai ketemu lagi...



Kami tiba di jeti awam lebih kurang pukul 8 pagi dan kedatangan kami disambut oleh Ewan. Ewan ni coursemate masa di USM cuma lain major. Aku sebenarnya ajak dia sekali join aktiviti selepas ini.

Masa mula-mula sampai di jeti tempoh hari, aku realize yang penginapan kami selepas ini agak jauh dengan jeti. Melihatkan kawan-kawan lain macam susah jer nak mengendong bagpack mereka, aku meminta pertolongan Ewan agar menghantar kami ke hostel Borneo Global Sipadan Backpackers
kami bagi meletakkan bagpack kami. Thanks Ewan. :)

Kemudian kami sekali lagi ke jeti awam dan aku perlu bertemu dengan Lyana (seorang kenalan yang aku kenali dalam satu group) untuk sessi beramah mesra. Hehehe takdelah. Ekceli aku berlapan, Lyana dan suami serta Ewan akan ke ??

Maka bermulalah perjalanan kami ber11 selama 40 minit mendaki bukit yang dikenali sebagai ??

~~~~~~~~~~

Hari ni kami akan melawat kawasan Taman Marin Tun Sakaran merangkumi Bohey Dulang-Maiga-Sibuan. Aku citer satu-satu yer...


Bohey Dulang

Yeay Bohey Dulang kami dah sampai!!
Bohey Dulang
Di Bohey Dulang ni korang boleh jumpa Pusat Pembenihan Kima Gergasi. Pakcik gambar dibawah tu memberi penerangan lanjut tentang kima dan menjadi guide kami untuk mendaki Bohey Dulang.








Sebelum mendaki, pakcik tu memberikan sedikit penerangan mengenai Bohey Dulang tapi macam biasa aku hanyut... hehehe..  Boehy Dulang ni berketinggian 300m +-. Trek sepanjang 600m+-. Ada trek yang sedikit curam tapi sekarang dah elok sikit sebab dah dibuatkan tangga dibeberapa bahagian yang curam dan memudahkan naik atas puncak. Sila pakai pakaian yang bersesuaian untuk mendaki.

Dalam 11 orang, 4 orang taknak naik. Ruginya dah sampai kot kat sini. Inikan salah satu tujuan kami ke Mabul. Dah jangan merapu. Ok jom mendaki. Perlu diingatkan sebelum mendaki dinasihatkan membuang air terlebih dahulu sebab tiada tandas diatas sana. Perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 40 minit. Macam biasa aku mula-mula jer mendahului perjalanan lepas tu akulah orang yang terbelakang tertinggal. Aku pancitssss. Hihihi. Mujur ada kawan-kawan sanggup menunggu aku. Thanks uools..

Dalam setengah mati nak naik ke atas sana, bila dengar je dah nak sampai... aku la pelari pecut berlari naik ke atas. Hahaha.. Lupa diri kau. Hasilnya




KAMI BERJAYA!!

Subhanallah!!!
Alhamdulillah!!!
Ya Allah cantiknya ciptaanMu Ya Allah.


Bohey Dulang ni antara tempat yang perlu dan mesti pergi kalau dah sampai Semporna. Serius cantik!! Rupanya dalam Malaysia masih ada tempat yang cantik tanpa berbelanja besar. 

~~~~~~~~~~
Pulau Maiga


Ketibaan kami disini disambut oleh adik dibawah ni dan kemudiannya segerombolan budak-budak pulau ni datang menyambut kami. Lupakan PS2, lupakan I-Pad, lupakan kereta control. Rasanya permainan mereka hanyalah sampan yang diperbuat dari kayu ni.
 

Lihat keadaan rata-rata penduduk disini. Kesemuanya daif. Aku tersentap sekejab dengan kehidupan mereka.



Dipulau ni kami macam blur nak ke mana. Pakcik boat pula berhentikan kami ditengah laut Pulau Maiga. Aku tertanya-tanya jugak apa yang nak dibuat dipulau ni. Takkan nak berhenti di tengah-tengah ni. Kami kemudiannya mengajak pakcik boat berhentikan bot di pesisir pantai Pulau Maiga. Ha..masa nilah Ewan memainkan peranan sebagai jurucakap. Kikiki. Pakai bahasa dorang. Terkejut aku bah. Hehehe...

Disini kami minta budak-budak tadi bagi kami air kelapa. Terus mereka bawa kami jumpa mak pak dorang. Ingatkan dorang yang nak panjat rupanya.....ayah dorang yang panjat pokok kelapa. Dalam banyak-banyak penduduk pulau ni, inilah paling hensem. KPOP gitu.



Kami agak dia hanyut dari Filipina dan tersesat ke pulau Maiga. Kuang-kuang kuang
Kelapa ni mereka caj RM 3/biji. Oklah kan menghilangkan dahaga kami. 

Kami dengan anak-anak Pulau Maiga
  ~~~~~~~~~~
Pulau Sibuan
 

Aktiviti utama di pulau ini ialah snoorkeling, snoorkeling dan snoorkeling. Pulaunya kecik jer. Ada sedikit penduduk dan penempatan tentera. Ekceli snoorkeling disini kurang menarik tapi jadilah untuk aktiviti menghitamkan badan snoorkeling terakhir kami.

Sebelum aku meninggalkan pulau ni, aku sempat round setempat dan jom tengok gambar.









tentera uools




Pukul 4.30 petang kami dihantar semula ke jeti awam dan sesi berpisah dengan semua. Hmm bye sampai ketemu lagi. Memandangkan kami yang basah kuyup ni memang tak lah nak ke pekan Semporna. So kami decide malam nanti baru nak ke Pekan Semporna sempena hari terakhir sambutan Regatta Lepa. 

Malamnya, aku bertiga ke Pekan Semporna. Sempatlah shopping-shopping cenderahati di Dragon Inn dan pasar Regatta Lepa. Oh ya, ATM terdekat di Pekan Semporna ada di Giant Hypermart dan masa kami kesana, atm tu kehabisan wang jadi kami sempatlah meround-round pekan Semporna mencari Bank yang ada ATM. Dekat dengan masjid disana.
  
Kamera DSLR Nikon D3100
Kamera Compact Nikon Coolpix S32
~Gambar tidak diedit cuma diresize dan diletakkan watermark~
Perbelanjaan Hari ni
Bot RM 550/ 11 orang

(Bot/guide/jetty fee/permit dan snorkelling gear)

Hostel RM 40 ++ pax
Shopping RM 100


Sedikit info
-Untuk ke Taman Marin Tun Sakaran (TMTS) perlukan permit. Dan tidak boleh main terjah saja. Kalau berminat korang boleh contact dengan Din. Dia terbaiklah bagi aku.

Pakej bot (Bohey Dulang, Pulau Maiga dan Sibuan)
01129881080 - Din (Kembara Pulau Semporna/fb)

-Ni pakej 1 hari. Jadi rancang masa anda sebelum book tiket flight dan book boat.

-Sila bawa makanan berat seperti nasi dari Pekan Semporna sebab tiada sebarang penjualan di TMTS

-Kalau mahu berjimat, pandai-pandailah cari kawan untuk share kos bot. Satu bot boleh muat 12 orang.

Comments

  1. lawanya mabul! air kaler biru, tapi sayang kurang minat pantai, mungkin sebab saya tinggal tepi pantai hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan