Skip to main content

Sarawak - Entry terlajak MALAS -EDIT LAGI

Update cepat-cepat dalam satu entry... Boleh?
Hehehe....

Hari Pertama - Rumah Budaya Sarawak (SVC), Sekitar Gunung Santubong dan Restoren Baroq

View dari De Palma Hotel

Hari pertama
Kami ke Kampung Budaya Sarawak (Sarawak Village Cultural-SVC) di Santubong
Masuk RM 55 (dapat diskaun dari hotel)
Perjalanan dari hotel ke SVC dalam 1 jam.

Pesanan : Kalau ke sini make sure korang ada map atau GPS sebab di Kuching sangatlah kurang papan tanda. Kalau ada pun kecik cinonet. Pastu mulalah buat aksi pusing bulatan-bulatan di sini. Disini sangatlah banyak bulatan dan bulatannya boleh buat kawasan perumahan gitu (besar)

Untuk ke Kampung Budaya Sarawak ni kami minta pekerja hotel lukiskan map untuk kami. Nasib baik permintaan sengal kami dilayan dengan baik. Thumbs up!..

Rumah budaya yang ada disana

Ini berhampiran dengan SVC. Udara agak gelap dan kelam. Mungkin jerebu dan sedikit hujan rintik-rintik. Aksi kami banyak dirakam oleh kenalan baru dikenali. Mungkin lebih 100 gambar kami dirakamnya tapi yang seterusnya biarlah menjadi kenangan untuk kami semua. Hehehe..

KAMI

Kami makan malam di Restoren Baroq yang terletak di penghujung seberang sungai Sarawak. Kalau korang nak kesini boleh menggunakan perahu penambang (RM0.50) dari Waterfront atau menaiki kereta. Di kawasan ni banyak kedai-kedai kek lapis seperti Mira Kek Lapis, Dayang Salhah Kek Lapis dan lain-lain. Food court pun ada jugak.. Pendek kata disini senanglah nak makan-makan. Rasanya? Erm baik cuba sendiri sebab selera masing-masing.

Hari Kedua- Mem'BAKO' diri ke Taman Negara Bako

Sarapan di gerai tepi jalan sebelum ke Bako. Maaf aku lupa nama gerai ni. Tapi bagi aku yang bertekak Melayu (nak pedas,nak rasa masin,manis semua tu) kedai ni memang terbaik. Rasa makanan dia sedap. Hihihi. Paling aku suka kat sini aksi penebar roti canai dia, tebar roti canai macam menari zapin sambil tersenyum. I loike!...Roti canai dia paling sedap!

Perjalanan kami teruskan ke Taman Negara Bako. Bot dan perbelanjaan ke Bako dalam RM 30/seorang camtu.. Hehehe luper nak amik note.Nak ke Taman Negara Bako ni bukan senang ya. Mula-mula kena daftar dulu, lepas tu naik bot ke Taman Negara dan kemudian korang kena mendaftar di HQ.

Sebelum turun dari bot, kami sempat berpesan dengan pakcik bot agar mengambil kami di Tanjung Pandan Kecil dalam pukul 2 petang. Kena pesan siap-siap kalau malas letih nak berjalan balik ke HQ.

Pesanan : Trail berbeza-ada yang susah dan ada yang senang. Terpulang nak pilih yang mana tapi make sure bawak air mineral banyak-banyak sebab disini tiada apa-apa fasiliti terutama di Tanjung Pandan. Kami pilih untuk ke Tanjung Pandan. Pakaian pilihlah pakaian bersesuaian..

Ok lets starts our journey...
Kami dinasihatkan perlu mengikut tanda merah dan kemudian mengikut tanda kuning. Perjalanan pada peringkat awal agak mencabar sikit bagi kami yang tak selalu trekking tapi kepada yang selalu hiking memang kacanglah.

Selepas bertemu dengan pokok bertanda kuning, kami perlu mengikut tanda itu sampai penghujungnya. Sampai disini trek semakin senang untuk dilalui.

Akhirnya kami berjumpa juga dengan keindahan Bako. Inilah Tanjung Pandan ni masih dan sangat-sangat virgin. So jangan harap ada kedai atau pondok disini
Tanjung Pandan. Amacam cantikkan??

Disini kami menghilangkan lelah dibawah boleh dipanggil gua. Sebab tiada sebarang binaan disitu untuk berlindung. Hahaha.. So makan bekalan yang ada, tangkap gambar sejam dua lepas tu kami menuju ke Sea Stack.

Satu lagi penarik disini ialah Seastack.

Hari ketiga- Pasar Serikin, Gua Angin, Tasik Biru dan Taman Sahabat
Sebelum kesini kami makan di Restoren Kopi 'O' Corner. Ramainya orang disini. Expectationku mesti sedap tapi biasalah tekak berbeza.
Kemudian pasar Serikin kami tujui.

Info: Pasar Serikin merupakan pasar Sabtu dan Ahad dimana peniaga-peniaga dari Pontianak Indonesia turun untuk berniaga disini.

Seperti biasa kami sesat dulu sebelum tiba disini. Expectation aku tentang pasar ini tidaklah terlalu tinggi dan tidaklah terlalu rendah tapi aku tak sangka barang yang dijual agak melampau. Razat sampaikan cakap "it's ridiculous price. I can get more cheaper at Kuala Lumpur".. Bagi aku pula, harga memang melampau tapi mungkin ini tempat tumpuan pengunjung jadi harga mungkin diupkan lebih dari biasa

Info: Menurut seorang pakcik ditempat lain, lebih bagus pergi hari Ahad kerana biasanya peniaga akan menurunkan harga semaksimanya. Kesalahan kami sebab pergi hari Sabtu.

Kemudian kami ke Gua Angin. Oklah untuk mencari pengalaman baru. Bayaran masuk RM 3.

Dalam keadaan kami tersesat menuju hotel, kami terjumpa Taman Sahabat. Taman Sahabat ni taman berstuktur binaan negara China. Tiada bayaran dikenakan. Info tentang taman ni korang gugel la sendiri yer..

Kalau tak silap malam tu kami sekali lagi makan di Barok. Hahaha...Tapi kali ni kami menaiki bot penambang.

Hari Keempat- Last day (Shopping Day)
Pasar Satok (Kubah Ria)
Di Pasar Satok, aku membaling duit beli cendawan kulat, pergghh sedap ni masak lemak kerang cili padi (sambil gosok perut tahan lapar).., rebung, kuinin, air gula kabong untuk buat teh C layer dan ikan terubok. Alhamdulillah, pemilik kedai ikan terubok tu baik sangat bagi aku ikan terubok kecik (dalam 5 ekor dan telur ikan terubok, padahal dia bukak harga jual telur terubok tu dekat RM 50) hehehe.. Siap packingkan sekali semua hasil rampasan aku. Wah..

Kek Lapis Mira, disini pula aku rasanya boring cashier tu tengok muka aku. Sikit-sikit top up kek, sikit-sikit top up lagi dahlah mintak packing dalam kotak.

Waterfront - Aku dan Anne menyelusuri deretan kedai-kedai di waterfront. Sempat juga kurampas satu dua barang walaupun wang sudah susut dengan jayanya. Hahaha. Disini aku terjumpa dengan kawan sekolahku  Nurashikin. Lama tak jumpa dia. Hehehe

Oklah SARAWAK, Insya Allah ada masa kita berjumpa lagi.

1. Biasa pegi swk atas urusan kerja je habis keja je terus blik belum ada peluang nk jln2 tempat menarik kat sana lepas baca entri nk try terjah srwk lah :-)

1. Ekceli JM banyak lagi aktiviti dekat sana yang best. Tp biasalah masa tak mencukupi. Takpe lain kali boleh repeat lagi.. Ngeee

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan