Skip to main content

Pengalaman Cemas Masa Bercuti

Masa bercuti pun kadang-kadang terjadi sesuatu yang tidak disangka-sangka contohnya kena rompak, passport hilang, kena ragut and the worst thing is kena cabul/rogol especially pada solo traveller. Erm.. disini aku nak share beberapa tips berguna yang aku ambil dalam group FB. Maybe boleh jadi guideline pada traveller/tourist. Sharing is caring (^^)

Ni boleh dipraktikkan masa gempa bumi/kebakaran/banjir/atau sebarang bencana alam..


sumber group MBC

Komen dari pembaca MBC
passport kena get ready,
i have it in a small backpack beside me when i sleep.
im programmed to grab and run in case of emergency,and of course run with my wife and kids.
sista,good to have a small torch light.
AND REMEMBER WHERE THE EMERGENCY EXITS ARE

 Ni pula pengalaman dari female solo traveller (pun copy dari MBC group)



Just wanna share my experience on female solo backpacking. Saya pernah ada experience kena rompak dengan 2 org lelaki (remaja lingkungan 18-20). Kalau terjadi lah kan, jangan melawan ok. Bagi je la apa yg ada (depa nak beg, or apa2 barang dlm beg tu). Kalau tidak risiko untuk diceredakan tinggi. Tips saya ialah:
1) Cuba utk tidak panik atau melawan.

2) Call semua bank yg ada dlm purse/beg yg kena curi tu. Kalau menangis or layan blues tak guna sebab depa boleh use the cards within 10 mins je after kejadian berlaku. (Dia ingat dia licik, kita pun licik tau hehe!).

3) Then, baru pergi buat report police.

4) Sila pergi ke embassy malaysia terdekat utk dptkan temporary passport or any bantuan.Embassy akan tolong selalunya bagi ticket flight and duit sikit but kena ingat semua duit ini ialah advanced je, once dah selamat sampai pepandai la bayar semula kan. Oh ye, kalau IC pun kena sailang jugak... sila suruh embassy malaysia buatkan satu surat berletter head dan ditujukan kpd JPN. Mcm kes saya, IC ilang.. lesen ilang.. so saya suruh depa buatkan surat utk 2 organization yg berbeza itu. Penting!!! Sebabnya, nanti balik Malaysia or mcm kes saya balik UK, utk buat passport baru nanti tak adalah masalah... Penyelamat saya ialah surat beranak original... haha! Thanks surat beranak.... sebab surat beranak yg ori masih ada yg memudahkan process saya... sebab IC dah ilang, lesen dah ilang.....  cam ner nak ngaku malaysian kan kan? :)... kalau tak ada any of them yg original (sbb ilang jugak)... mmg agak dlm trouble, sbb kena call family kat malaysia dptkan original copy of birth cert dan certifiedkan by officer then suruh depa fax kan kat embassy yg negara kita stranded tu.... (pengsan process dia... kalau seminggu nak siap, seminggu laa tunggu kat negara yg standed tu...)

5) Selalunya, sy letak duit dalam account current according to my budget je (sikit2 transfer. sampai satu hostel or kat host courchsurfer sy bukak net and transfer brapa yg nk guna on that day), so that boleh guna debit card to pay expenses while travelling and the rest simpan kat saving account yg tak boleh keluarkan pakai kad (unless you letak kat current account)... hehe!!! (selamat duit mak uols!)....

6) Simpan contact bank, embassy, emergency. 2) make sure letak sikit duit dlm poket (sebek la sy jenis simpan duit dlm poket... so depa dpt purse kosong ler..) 3) selamat jugak hp sy dlm poket... Oh ya.. jgn ingat perompak ni ganas2 tau... perompak yg rompak sy tu sgt ler romeo... haha! This is actually, my 2nd times of bad experience after 1st one diekori stalker bertrenchcoat ok (terasa ala-ala dlm movie)....

7) oh another thing... normally sy travel solo... saya akan emailkan itinerary sy kat kedutaan negara yang sy pi tu.. kalau gi few countries, each country yg ada embassy malaysia tu sy emailkan (derang tak mintak pun.. sy yg google email embassy and just letak FYI utk depa je).... sebabnya?

1) sy travel sorang.

2) travel sy jenis gamble je lah...kdg2 suke pi tmpt yg less tourist and very well known dgn local... sbb cantik and rare places

3) worst thing kut kalau mati eksiden ke mati kena bunuh ke (in case lah) they can track us kalau family report missing... few cases happen for independent traveller and it's common. so just another tips...ini lah sy selalu sy buat for solo female traveler traveling independently (budget mak very tight uols... tp nak tgk dunia jugak...bedal lah)

8) Before travel... buat je la possible list... do's and dont's.... pros and cons... kalau kena rompak nak buat apa?... kalau kena pickpocket nak buat apa?... saya kena plak tu kat tempat yg org dia tak paham english... boleh? (mak sebat ckp melayu baru tau.. hehe!.. but i've knowledge another foreign language yg a bit similar to theirs. so another point, sebekkk laaaa kan :D) .... basic language sikit2 tmpt yg nk pi tu kena tau laa.. contoh, kiri kanan numbers alaaa yg simple2 je... i think it's useful.. really.
No matter how prepared and careful we're... kalau benda nak jadi, dia akan jadi... so take note jugak kalau worst things happen ok. Like my case, i managed to fly back on the next day sebab i got copies of my visa, passport, ic, surat beranak... attached in my email. I'd like to hightlight it's very important to have copies letak la somewhere in internet ok. Kalau tidak, you'll stranded in the country with no money, no identity... many cases yg kena duduk dlm seminggu mcm tu baru settle.. gila lama!
Of all i learnt many things... perompak di setiap benua adalah professional in some other way, ... careful macam mana pun kalau worst things nak jadi, dia jadi so face on je la... dont panic and be quick (nak menangis or drama2 adalah tidak membantu). But all worst experiences i ever had never turn down my passion and curiosity to discover the world especially on independent travelling with very tight budget. #independenttraveler #woman #solo This is only my tips based on my own experiences. Bukan nak menakutkan, but it's true.. and i'm happy to share!! ;) Thank you uols...
Dan pada pandangan saya, kalau nak melancong ke negara orang sentiasa update status dengan keluarga terdekat, perlu ada nombor kedutaan negara Malaysia dinegara yang bakal kita kunjungi, dan janganlah terlampau menunjuk-nunjuk kita tahu segalanya nanti orang meluat.. Hehehe Owh dan lagi satu simpan copy passport, IC, surat beranak dan nombor yang penting-penting dalam email. Jadi takdelah kita stuck kat negara tu lama-lama...


 

Comments

  1. Good info tak semestinya utk solo traveller ja..kalau travel ngan kawan dlm 2-3 org pun berguna jugak tip2 ni..

    Thanks for sharing :-)

    ReplyDelete
  2. setuju sangat2.. sbb bahaya ada dimana2.. Info ni saya share sebab infonya sangat2 bagus terutama untuk orang yang baru nak melancong..

    ReplyDelete
  3. Tak pernah terpikir pun sebab dah lama tak melancong..now that I have planned for one vacation...terjumpa pulak post ni..tq very much for the tips ya... :)

    ReplyDelete
  4. a.salam kak iza , marina pun solo traveler.....penah pegi bandung dan bali seorang ......tapi rasanya lg srunuk kalau ada teman untuk travel.....in case kalau sesiapa berminat nak travel dgn saya bole mesej saya dkt fb moon_6ytz@yahoo.com ............nak ajak kwn tapi semua ada komitment.....susah la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam marina. Yeah sekarang mmg ramai solo traveller.. Tp utk permulaan better try dalam asia tenggara dulu.. Sebab kt asia tenggara pun byk tempat yang menarik.

      Delete
  5. kak iza , kalau ada group nak melancong bole ajak marina jugak yer...even tak kenal tp bekenalan :).

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jom belajar matawang Thailand (Baht) dan airport Don Mueang, Bangkok

Oleh kerana aku dah terjatuh chenta dengan Thailand/ Siam ala negara yang digelar Land of Smile tu. Meh sini aku nak cerita serba sikit pasal matawang Thailand dan airport Don Mueang, Bangkok.Aku nak cerita pasal airport Don Mueang je tau dan bolehlah tolong korang sikit-sikit apa yang aku tahu. Kira kalau korang nak terjah di Bangkok bolehlah sangat tapi sile baca sampai habis yer.. Tapi airport Suvarnabhumi korang jangan tanya yer sebab aku belum lagi merasa mungkin satu hari nanti bolehlah aku share pengalaman disana. Alasan merepeatlah tu. Hiks Bahasa. Ha ini masalah utama disini sebab kebanyakan mereka tidak berapa pandai berbahasa Inggeris. So korang boleh bantai cakap Melayu saja dan dorang akan balas dalam bahasa Thai. Tapi tak mengapa sebab mereka ni sangat membantu jadi kalau maksudnya jauh mereka akan tunjuk perbuatan penat, kalau lapar tunjuk perbuatan sapu perut. Hah macam tulah. Hiks.. Kalau nak senang, bawak gambar rujukan dalam kamera korang. Insya Allah sangat memba

Keajaiban Kecil

Maaf dah lama tak update blog. Blog semakin lama semakin dilupai. Semacam dah tak relevan sejak adanya Instagram. Banyak post aku tertangguh. Maafkan aku. Disini aku ingin share salah satu keajaiban kecil yang berlaku pada diriku. Tahun 2017, hampir dua tiga bulan aku menjalani hidup suram. Ya suram akibat satu fitnah. Apa fitnahnya? Biarlah jadi rahsia aku dan rakan yang mengetahuinya. Bangun pagi je aku menangis mengenangkan wujud sehari lagi hari yang perlu aku lalui dengan fitnah itu. Orang sekeliling mengeji, aku pura-pura buat bodoh tapi sakitnya Allah yang tahu. Orang sekeliling melarikan diri, aku tetap dengan diri aku sehingga hatiku menjadi kering. Meratapi fitnah yang tidak pernah kubuat. Aku dikambing hitamkan atas kesalahan yang tak pernah aku buat. Aku hanya mampu berdoa, aku mengisi masa lapangku dengan bacaan Al-Quran yang sering aku tinggalkan dan aku mengisi malamku dengan solat sunat hajat, taubat dan isthikarah agar dipermudahkan semua. Aku hiasi bibirku denga

Passport Hilang

Passport hilang Next travel hari jumaat (18/12/2015) tp baru semalam (15/12/2015) aku mencari passport. tapi malangnya passport tak dijumpai... arghhh sudah cari info dlm internet nampaknya tak berapa membantu kecuali bab buat polis report. Disebabkan aku perlu fly pd 18/12, aku kena bt passport secepat mungkin. Sesudah bosan mencari tempat harta karun kusimpan passport aku try pula godek-godek laman web imigresen Malaysia. Namun jawapan mendukacitakan katanya 5 hari bekerja. Arghhh parah!! Hari ni (15/12/2015) aku keluar seawal 7.00 pagi dan aku bermula dengan report police dulu. Kemudian aku buat keputusan nak ke tempat kerja sebentar dan akan ke imigresen Wangsa Maju. On the way ke tempat kerja aku try juga call hotline imigresen. Malangnya jawapan diberikan mendukacitakan. kaunter melayan kehilangan passport hanya di Putrajaya dan Jalan Duta. Dalam kes aku ni, aku ke Imigeresen Jalan Duta. Disebabkan aku terlupa 'short term memory lost' jalan ke imigresen Jalan